De gevonden dagboeken van Adriaan Mole, 33 1/3 jaar RECENSIE

Dit boek gaat over Adriaan Mole, een hilarisch fictioneel personage die je waarschijnlijk wel kent van zijn populaire dagboeken. In dit dagboek, dat zijn drieëndertigste levensjaar portretteert, lees je vooral over zijn zoons, William en Glenn, over zijn gestoorde ouders en zijn altijd falende pogingen tot het schrijven van een bestseller. Prachtig, vind ik het, hoe Adriaan weet te boeien met een verhaal over een Neanderthaler die de taal ontdekt – alleen om zijn vrouw te kunnen zeggen hoeveel hij van haar houdt. Ik moet zeggen dat het me een aantal keer hardop aan het lachen heeft gekregen. De schrijfstijl van Sue Townsend vind ik erg prettig. Het leest lekker weg, en is zo nu en dan een beetje literair voor de normale boekenliefhebber, maar dat geeft niet. De woordkeus sluit naadloos aan op het karakter van Adriaan. Een perfect boek, zou je zo zeggen. Toch is dat niet helemaal waar, in mijn mening. Hoewel hij absoluut een man naar mijn hart is, wist zijn verhaal me niet altijd te boeien. Ik weet niet precies hoe dat komt. Wanneer je begint met lezen, raak je heel erg geïnteresseerd – maar naarmate het verhaal verdergaat zwakt die interesse een beetje af. En van het einde begreep ik al helemaal geen ruk. Jammer is dat. Toch heb ik genoten van zijn verhaal en zijn hartenpijn, en vooral om de rare kijk die hij op het leven heeft. Op het einde betrap je jezelf op het feit dat je stiekem helemaal verkikkerd bent geworden op die chaotische mafkees van een Adriaan Mole.

De gevonden dagboeken van Adriaan Mole, 33 1/3 jaar

1  2  3  4  5

Adriaan Mole is inmiddels een dertiger – hij is ‘nu even oud als Jezus was, toen Hij stierf’. Maar hij, Adriaan, heeft belangrijker zorgen aan zijn hoofd dan de Verlosser: hij is de alleenstaande vader van de grammaticaal zwakbegaafde Glenn en van William, die een condoom meeneemt naar de peuterklas als zijn onschuldige bijdrage aan een ballonnenfeestje. Met Pamela Pigg, zijn contactpersoon bij de woningbouwvereniging, heeft hij een onbevredigende knipperlichtrelatie, die hij vooral is aangegaan in de hoop dat zij Adriaan en zijn zonen uit hun achterstandswijk kan krijgen voordat William zich bij de Foute Frankie Fraser Fanclub aansluit. Adriaans overige kopzorgen bestaan uit onuitroeibare hoofdluis, een voortetterende jaloezie ten aanzien van zijn halfbroer Brett, een gekmakende obsessie voor de bloedmooie doch onbereikbare Pandora, wier ouders met de zijne op squaredansles zitten, zijn hopeloze relatie met twee therapeuten én een milde verslaving aan fruitsnoepjes.

MEMBER RECENSIES

• Een plek om te schuilen