Villa Vintage RECENSIE

Phoebe heeft haar eigen vintagewinkel geopend in een Londense wijk. Ze had een goede baan bij een veilinghuis, maar besloot op een gegeven moment haar baan op te zeggen en ook haar verloving met Guy te verbreken. Dat het iets met de dood van haar vriendin Emma te maken heeft, is de lezer al snel achter. Maar wat er precies gebeurt is, wordt in de loop van het boek pas vertelt. Het verhaal van Phoebe en haar winkel is niet het enige plot in de roman, ook het verhaal van de klanten en dan in het bijzonder van Therese spelen een rol. Therese heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog in Frankrijk gewoond en ze denkt dat zij verantwoordelijk was voor de dood van een vriendin. Door het verhaal van Therese leert Phoebe om te gaan met de dood van Emma en lijkt ze verder te kunnen met haar leven. De combinatie van de beide verhalen zorgt ervoor dat het een uniek boek is. Het verhaal is zo geschreven dat je het gewoon niet weg kunt leggen. Elke keer gebeuren er weer nieuwe dingen, waardoor je steeds verder wilt lezen. Daarnaast weet Isabel Wolff je ook elke keer weer te verrassen met een net iets andere loop van het verhaal. En Wolff weet enorm veel van vintagekleren, waardoor je het idee hebt dat je zelf ook in de winkel staat en de kleren ziet hangen. De schrijfstijl is ook heel fijn, niet te moeilijk, niet te langdradig en het past precies bij de gebeurtenissen in het leven van Phoebe. Ga lekker op de bank zitten met dit heerlijk boek en vergeet alles om je heen!

Villa Vintage

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Phoebe heeft er altijd van gedroomd om haar eigen winkel met vintage kleding te hebben. Ze zag het al helemaal voor zich, topjes van Vivienne Westwood tussen satijnen jurken en baljurken met lovertjes aan de muur. Nu Villa Vintage eenmaal haar deuren heeft geopend, vindt Phoebe het altijd weer heerlijk als iemand valt voor een mooie jurk uit vervlogen tijden. Hoewel haar droom is uitgekomen, blijft het recente verlies van Emma, haar beste vriendin, Phoebes geluk overschaduwen. Wanneer ze de kledingcollectie van Mrs Therese Bell opkoopt, raakt ze in gesprek met deze oude Franse dame over een donkerblauwe kinderjas waarvan zij geen afscheid wil nemen. Als Phoebe het oorlogsverhaal achter de jas hoort, blijkt dat de tragiek achter Emma’s dood lijkt op een ingrijpende gebeurtenis uit Mrs Bells jeugd. Phoebe beseft dat ze haar verleden onder ogen zal moeten komen, en ze neemt Mrs Bell in vertrouwen. De vriendschap tussen twee vrouwen (de jonge Phoebe en de oude Therese Bell) die allebei vinden dat ze hun beste vriendin hebben verraden, vormt de rode draad door deze mooie, vlot geschreven roman.