De koekjesclub RECENSIE

De koekjesclub vertelt het verhaal over 12 dikke vriendinnen. Ook al wonen ze kilometers uit elkaar, hebben ze totaal verschillende karakters en levens, toch zijn ze onafscheidelijk. Dat is iets wat heel duidelijk naar voren komt in het verhaal. Het boek voelde eigenlijk aan als een soort ode aan de vriendschap. Plots werd het mij weer heel duidelijk hoe belangrijk vriendinnen zijn in je leven, ze zijn tenslotte voor altijd. Gastvrouw en ‘Opper Cookie Bitch’ Marnie heeft dit jaar wat zorgen; haar beide dochters zijn zwanger en het zijn niet bepaald zorgeloze zwangerschappen. De oudste heeft al een paar miskramen achter de rug, en de jongste is zwanger van een crimineel. Marnie’s eeuwige optimisme en kracht ontroerde mij. Deze kracht haalt ze voornamelijk uit de steun van haar vriendinnen, die ze alle 11 stuk voor stuk in een andere periode in haar leven leerde kennen. Elk hoofdstuk opent met het ‘koekje’ van één van de dames, die tevens het betreffende levensverhaal duidelijk maakt. De één heeft onlangs haar kind verloren, de ander is werkloos en zit zonder geld, en weer twee andere koekjesdames hebben ruzie vanwege overspel. Door de verschillende situaties en karakters van de vrouwen zit er voor (bijna) iedereen wel wat herkenbaars in, en dat is natuurlijk altijd interessant om te lezen. Toch vond ik het boek niet een top chicklit. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe dat komt. Misschien kwam het doordat ik het af en toe té sentimenteel vond, of omdat de levensverhalen niet altijd genoeg uitgebreid waren, wat op zich best wel logisch is met 12 levensverhalen in één boek. De koekjesrecepten in het boek maakten dan wel weer veel goed. Dus een tip: lees dit smakelijke boek níét als je wilt afvallen. Ik verzeker je dat je binnen de kortste keren weer naar de koekjestrommel grijpt.

De koekjesclub

1  2  3  4  5

De twaalf vrouwen van de koekjesclub komen een keer per jaar bijeen in het huis van een van hen. Ze nemen allen zelfgemaakte koekjes mee, maar ook wijn en vrolijkheid - en hun persoonlijke geschiedenis en geheimen. Door de ogen van de gastvrouw komen we meer te weten over de onderlinge relaties van de vrouwen en hun vriendschappen en ruzies. Zaken die alle vrouwen overal ter wereld bezighouden, zoals liefde, trouw en overspel, kinderen en kleinkinderen, geldzaken, ziekte en gezondheid, worden besproken.

MEMBER RECENSIES

• Souq

• Thuiskomst - Reina Crispijn