Toffe tiet RECENSIE

Toffe tiet gaat over Lisa, die op haar 28e te horen krijgt dat ze borstkanker heeft. Tijdens haar ziekte en behandeling heeft Lisa een blog bijgehouden - Alright Tit - wat haar manier was om alles te kunnen verwerken; het was haar uitlaatklep en ze maakte van haar hart zeker geen moordkuil! Het boek Toffe tiet bestaat uit deze blogs (ieder hoofdstuk begint ermee), aan elkaar geschreven tot een lopend verhaal. Ik vond het een goed boek en zeer aangrijpend. Zeker gezien het feit dat Lisa maar één jaar ouder was dan ik nu ben toen ze te horen kreeg dat ze borstkanker had. Daar moet je toch niet aan denken! Lisa heeft een recht-voor-haar-raap-manier van schrijven en neemt geen blad voor de mond. Alles wordt op een directe, humoristische manier beschreven. Dit is hetgeen wat ik heel erg waardeer aan haar, maar waar ik me af en toe - zeker in het begin - ook weleens aan kon ergeren. Soms was het iets te veel humor achter elkaar, een overkill, zeker gezien het onderwerp. Begrijp me niet verkeerd… ik vind het juist heel knap dat als je dit allemaal meemaakt je nog met humor kán schrijven, maar af en toe vond ik het gewoon net een beetje too much. Omdat ze haar blogs allemaal ten tijde van haar ziekte en behandeling geschreven heeft, kun je echt lezen hoe Lisa zich op dat moment voelde en wat voor ellende ze allemaal doorstaan heeft. Haar blogs zijn heel oprecht en naarmate je verder leest krijg je steeds meer een band met haar. Je wilt heel graag weten hoe het verder met haar gaat, vandaar dat ik ook meteen haar blog Alright Tit ben gaan volgen… Het enige echte minpunt van het boek vind ik de titel, Toffe tiet. Ik snap best dat ze gezien haar schrijfstijl en de titel van haar blog voor een grappige en opvallende titel hebben gekozen, ik vind hem alleen niet helemaal geslaagd. Ook de ondertitel vrolijke kankervehalen vind ik een beetje ongelukkig gekozen. Lisa heeft dan wel een humoristische manier van schrijven, de verhalen zijn verre van vrolijk te noemen. Laat je echter niet misleiden door deze titel, het boek is zeker een aanrader! Het is aangrijpend, je leeft echt met Lisa mee én het laat je nadenken over hoe gelukkig je jezelf eigenlijk mag prijzen met je eigen leven.

Toffe tiet

Lisa Lynch

5 augustus 2010

ISBN 9789025434496
    Uitgever Contact
    351 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The C-word

Contact

Biografie

1  2  3  4  5

Wat doe je als je ontdekt dat je borstkanker hebt als je in de twintig bent? Nadat je meerdere woedeaanvallen hebt gehad over het feit dat je je haar gaat verliezen en ook waarschijnlijk een borst, ga je er misschien een blog over beginnen. Dat doe je zeker als je zo'n grote bek hebt als Lisa Lynch. Iets wat ze totaal niet op haar 'wat moet ik doen voor ik 30 ben' - lijstje had staan was het overleven van borstkanker. Terwijl haar sociale leven op een laag pitje moest zetten, was haar blog over kanker een uitlaatklep én een manier om haar vrienden en familie op de hoogte te houden. Haar confronterende stijl en humor waarmee ze ingrijpende gebeurtenissen verteld vormen een meeslepende leeservaring. En in dit briljante, moedige en inzichtelijke boek verteld Lisa hoe het is om met kanker te moeten leven. Wat voor dingen je op je pad tegenkomt, wat voor kaarten het lot je heeft toebedeeld, door het lezen van dit boek lach je weer, laat je af en toe een traan en krijg je weer hoop.

MEMBER RECENSIES

• Maangloed