Nieuwe handen RECENSIE

In Nieuwe Handen beschrijft Gerie haar eigen indrukwekkende verhaal over de Volendam-ramp van 2001. Het is zoals ze zelf zegt: "Er zijn tweehonderd verhalen, dit is het mijne." De getalenteerde schrijfster neemt ons mee in de belevingswereld van een vijftienjarig meisje. Ze is verliefd en hoopt eigenlijk dat ze met Oud & Nieuw met die ene jongen zal zoenen, zodat ze verkering krijgen. Het gebeurd, ze zoenen, maar op dat moment barst het vuurwerk los. Binnen dertig seconden is Gerie van een mooi, jong en verliefd pubermeisje verandert in een slachtoffer met brandwonden over haar gehele lichaam. Gerie weet deze transformatie haarscherp te beschrijven, niet in de laatste plaats omdat ze dat meisje zelf is geweest. Maar door het hele boek weet de schrijfster op treffende wijze met haar woordkeus een verhaal neer te zetten dat niet overloopt van zelfmedelijden, maar juist van kracht en humor. Het leest daarom ook bijna als een roman, terwijl het een autobiografisch verhaal is. Dus zelfs wanneer je niet van waargebeurde verhalen houdt, is dit een absolute aanrader. Gerie weet de lezer te boeien met haar vlotte schrijfstijl en haar talent om in het diepst van zijn hart te raken.

Nieuwe Handen

Gerie Smit

26 juli 2010

ISBN 9789049951559
    Uitgever Mistral
    224 pagina's
  • Ondertitel:

Mijn verhaal over de nieuwjaarsbrand in Volendam

Mistral

Biografie

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Honderden feestvierende jongeren werden op nieuwjaarsnacht 2001 in het Volendamse café Het Hemeltje overvallen door een korte, hevige brand. Veertien jongeren kwamen om, meer dan 200 mensen raakten ernstig gewond. De toen 15-jarige Gerie Smit was een van die gewonden. Van de ene op de andere dag werd ze van een verliefde tiener vol toekomstplannen een brandwondenslachtoffer. Het herstel duurde lang, zowel lichamelijk als geestelijk. Meerdere keren werd zelfs gevreesd voor haar leven. In dit aangrijpende, maar toch nuchtere verhaal schrijft Gerie over haar tijd in het ziekenhuis, de talloze operaties, meeleven van familie en vrienden, omgang met het verplegend personeel en de arrogantie van psychologen. Een persoonlijk verslag over het verwerken van een ramp en het standhouden als individu.

MEMBER RECENSIES

• Onverschrokken