Cocktails op klompen RECENSIE

Cocktails op klompen vertelt het verhaal van Saskia Hartogh, een jonge vrouw die niet weet wie ze is en wat ze met haar leven wil. Saskia woont in Amsterdam, heeft geschiedenis gestudeerd en hopt van het ene tijdelijke baantje naar het andere. In een opwelling solliciteert ze op een baan als doktersassistente in Drenthe en gek genoeg wordt ze nog aangenomen ook. Ze vertrekt samen met haar hondje Muffin naar het Drentsche platteland, om een nieuwe start te maken zonder haar vervelende ex-vriend Mark. Saskia zag de verhuizing naar Drenthe als een nieuwe uitdaging, maar was dit nu wel zo’n goed idee?
Tegenwoordig hebben jongeren last van een overvloed aan keuzemogelijkheden, waardoor velen zich dan ook met de hoofdpersoon in het boek kunnen identificeren. Een puntje van kritiek is dat de problemen van Saskia zich wel heel makkelijk lijken op te lossen, wat ik niet zo geloofwaardig vind. Het is een leuk boek, maar geen echte pageturner. Het boek ging erg snel door de tijd heen en het verhaal werd vrij abstract verteld, ik werd er niet echt in meegesleurd. Toch vond ik het wel leuk om een keer een boek te lezen dat zich niet in de grote stad afspeelt, maar juist op het platteland. Nooit geweten dat het platteland zo leuk kon zijn! Je krijgt in het boek een duidelijk beeld van het leven in een klein dorp en je krijgt te zien dat er ook daar - naast de gezelligheid - sprake is van problemen, roddels en jaloezie. Hier hoef je niet voor naar de grote stad te gaan. Ik was in het begin wel bang dat het boek teveel zou lijken op het boek In zeven sloten van Astrid Harrewijn, omdat de hoofdpersoon daarin ook ineens van Amsterdam naar een boerendorp trekt, maar daarvan was in mijn ogen geen sprake. Leuk boek om gelezen te hebben!

Cocktails op klompen

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De Amsterdamse Saskia Hartogh hopt van het ene tijdelijke suffe baantje naar het andere, ze is haar oervervelende vriend meer dan zat en heeft geen idee wie ze is en wat ze met haar leven wil. In een opwelling solliciteert ze op een baan als doktersassistente in een piepklein dorpje op het platteland van Drenthe. Tot haar stomme verbazing wordt ze aangenomen. Hoewel het idee van een heel nieuw leven haar doodeng lijkt, vertrekt Saskia met haar hondje Muffin naar het oosten van het land. Maar de overgang van cocktails met vriendinnen in een Amsterdamse bar naar een dorp waar sommige bewoners nog op klompen lopen is groot. Saskia heeft moeite een plekje te vinden tussen haar nieuwe dorpsgenoten, onder wie haar excentrieke baas Godfried, haar bescheiden buurvrouw Sanne en de arrogante Truus Rimmel. En wat moet ze denken van die mysterieuze en aantrekkelijke Toby, de beheerder van het landgoed buiten het dorp, die een spelletje lijkt te spelen met haar toch al kwetsbare hart?

MEMBER RECENSIES