Harteloos RECENSIE

Zoë is journaliste en schrijft over een bekende soapserie stukken voor de krant. Tijdens een interview wordt ze versierd door Warren, het lekkerste stuk uit de serie! Ze kan haar geluk niet op en ze lijkt helemaal van de wereld als ze met hem samen is. Als Warren in Mexico is, wordt er een jongen vermoord, Jordan. Maar Zoë schuift alle twijfels van vrienden opzij en gaat graag op zijn aanbod om hem achterna te reizen. Het huis van Warren is fantastisch, de mensen zijn erg aardig en de omgeving is schitterend. De mensen zijn echter iets te aardig voor haar en Warren is elke ochtend vertrokken als ze wakker wordt. Als dan de oudtante van Jordan ook nog vermoord wordt, begint Zoë ook in te zien dat er iets niet klopt in het plaatsje. Gelukkig heeft ze Naomi, die samen met haar op onderzoek gaat. Wat houdt iedereen voor haar geheim? Harteloos valt onder het genre thriller, maar het is geen echte harde thriller, zoals Mankell en Larsson. Doordat Zoë de hoofdpersoon is en een vrouwelijke touch aan het boek geeft, past het boek het best bij ‘chick noir’. Het boek kan onder meerdere genres vallen, maar bij geen enkele genre springt het er echt uit. Het is geen echte ‘chick noir’ door het weinige  chicklit gehalte, maar het bevat ook niet zoveel spanning dat je het een goede thriller kunt noemen. Het boek is echter niet zo slecht dat je met kromme tenen op de bank zit te lezen. Maar je zult het boek ook niet meteen aan iedereen aanraden. Dat komt doordat het plot niet erg sterk is, sommige stukjes zijn zelfs ronduit vreemd en saai en de zoektocht na de moordenaar komt veel te laat op gang. Daarnaast zijn de personages niet uitgediept en ontwikkelen ze zich niet in het boek. Waardoor de achtergrond voor hun daden niet duidelijk wordt en de gebeurtenissen allemaal uit de lucht lijken te vallen. Het einde is trouwens wel weer verrassend, zoals het een echte thriller betaamt. Alleen ‘onmogelijk weg te leggen’, zoals de achterkant ons belooft, is een beetje te veel van het goede.

Harteloos

Alison Gaylin

17 november 2009

ISBN 9789021803166
    Uitgever Sijthoff
  • Oorspronkelijke titel:

Heartless

Sijthoff

Thriller

1  2  3  4  5

Journaliste Zoe Greene kan niet wachten om met haar nieuwe liefde, de soapster Warren Clark, een paar weken door te brengen in een idyllisch Mexicaans plaatsje. Maar al bij haar aankomst merkt ze dat er iets vreemds is met het stadje en haar inwoners. Wat betekenen de zwarte kruistekens en de bebloede doorns? En waarom verdwijnt Warren steeds zonder iets te zeggen? Dan wordt er een toerist vermoord en Zoe begint vragen te stellen. Het wordt levensgevaarlijk als ze ook antwoorden krijgt.

• Waar is de cast van Teen Wolf nu

• 10 redenen waarom Stephen Amell een lekker ding is

• 10 momenten die bewijzen dat Shrek geen kinderfilm is