Prinses in de polder RECENSIE

Wat een leuk boek is dit zeg, echt een topper! Ik vind tot nu toe eigenlijk alle boeken van Astrid Harrewijn leuk, maar deze is toch wel echt het leukst. Ik kon hem niet wegleggen! Prinses in de Polder gaat over Sara die ontwikkelingsmedewerkster is en eigenlijk altijd in verre oorden zit om daar weeshuizen en scholen op te zetten voor kinderen. Ze komt maar heel af en toe naar Nederland en blijft ook altijd maar eventjes. Het verhaal begint ermee dat ze onderweg naar haar familie in Nederland is, voor het 40-jarige huwelijk van haar ouders. In het vliegtuig ontmoet ze de superleuke jongen Sander. Of heeft ze deze alleen maar gedroomd? Eenmaal thuisgekomen beginnen de familiedrama’s en op haar broers en zusje kan ze totáál niet rekenen. Die hebben allemaal zo hun eigen “problemen” en laten haar dan ook als een bom vallen. Sara wil graag voor anderen klaarstaan, anderen helpen, maar hoe gaat ze deze situatie nu oplossen? En moet ze niet eens een keer aan zichzelf denken en zichzelf helpen in plaats van anderen?
Prinses in de Polder neemt je mee met Sara en haar pogingen om zowel haar vader, als haar zusje te “redden”. Zal ze er ook nog achter komen wat ze zelf wil met haar toekomst? Ik kon me echt heel erg in de hoofdpersoon inleven en voelde bijvoorbeeld echt de frustratie toen haar broers en zusje haar lieten vallen. Ondanks alle drama’s die zich in het boek voordoen, komen er ook genoeg grappige momenten in voor; Govert het naaktmodel, de tantraseks… Ik heb menigmaal gehad dat ik bij mijn navel een kriebel op voelde komen die langzaam omhoogging. Een niet te onderdrukken lachkriebel! Het boek neemt je mee naar verschillende locaties; van Brummen en Bergen aan Zee tot aan Parijs. Door de schrijfstijl van Astrid leest het boek heerlijk weg. En je bent zo nieuwsgierig naar wat er allemaal gaat gebeuren, hoe het boek af gaat lopen en of ze Sander nu gedroomd heeft of niet, dat je alles om je heen vergeet en het boek echt niet weg kan leggen! Na het lezen van dit boek staat mijn "emo-thermometer" zeker op een tropische plus veertig!

Prinses in de polder

1  2  3  4  5
    (11 stemmen)

Sara Janszen is een wereldverbeteraar: ze reist de hele wereld over voor ontwikkelingsprojecten. Als ze voor een korte tussenstop in Nederland is, blijkt het thuis een grote chaos: het huwelijk van haar ouders staat op springen en Sara’s jongere zus, die topmodel in Parijs is, zit in de problemen. Sara brengt haar vader – die nog geen ei kan bakken – in een pension onder en vertrekt halsoverkop naar Parijs. Daar komt ze bij toeval een man tegen die verdacht veel lijkt op Sander, de leuke journalist met wie ze in het vliegtuig naar huis in gesprek raakte. Zijn hij en deze playboy werkelijk dezelfde persoon?