Een van de acht RECENSIE

Sandra is een dertiger die ongelooflijk van het leven geniet. Als niet geheel vrijwillige single weet ze haar week iedere keer vol te plannen met werk en datgene waar zij voldoening uithaalt. Nooit stond ze er een moment bij stil dat ze ziek kon worden. Ze ontdekte op vakantie in Frankrijk een knobbeltje in haar borst ter grootte van een pingpongbal en ondernam direct actie. Sandra onderging zes chemokuren, bestralingen en een borstbesparende operatie en werd hierna kankervrij verklaard. Hoewel ze haar leven weer op probeert te pakken en het kankervrijgevoel wil voelen, merkt ze dat het besef en de verandering dat deze ziekte teweegbrengt nu pas tot uiting komt. Drie jaar nadat ze voor de eerste keer ziek werd en kort daarvoor nog bij een halfjaarlijkse controle ‘schoon’ verklaart wordt, is het wederom raak. In helder taal probeert Sandra haar gevoel over te brengen en beschrijft dat het tegen een tweede tumor aankijken iets is waar je geen rekening mee houdt hoe reëel de kans op terugkeer ook is. Dit boek is buiten een ongelooflijk realistisch verhaal in klare taal ook een schop-onder-je-kont moment dat de auteur de vrouwelijke lezer op een mooie wijze meegeeft. Door haar manier van schrijven brengt ze haar ervaringen echt op je over en merk je dat een ingrijpende ziekte als kanker iemand volledig kan overvallen. Ziek zijn is een fulltimebaan waar je niet voor hebt gekozen. Het zet je leven op zijn kop en neemt in feite de regie over. Sandra’s onverbloemde verhaal is een boost voor eenieder die, al dan niet zelf, met kanker te maken heeft (gehad). Ze schrijft: ‘de impact van kanker is onbeschrijflijk groot. Omdat het niet alleen in je lijf gaat zitten maar ook in je geest. Het beheerst je leven en al je onbevangenheid wordt in de kiem gesmoord.’ Tijdens het schrijven van Een van de acht werd Sandra voor de derde maal ziek. Ze overleed vlak voor het verschijnen van het boek.

Een van de acht

1  2  3  4  5

Sandra Koolmees kreeg op haar 35e borstkanker. Over haar ervaring hield zij toen een indringend en openhartig dagboek bij in Libelle. Haar genezing vierde ze door de marathon van New York te lopen. Een klein jaar later werd er echter voor de tweede maal borstkanker bij haar geconstateerd. Ook over deze moeilijke periode schreef Sandra, voor Viva. Ze kreeg heel veel positieve reacties van vrouwen in vergelijkbare situaties. Een van de acht is haar verhaal over leven met borstkanker.

MEMBER RECENSIES

• 's nachts is het stil in Teheran