Vriendinnen voor altijd RECENSIE

Addie wordt gepest, nagefluisterd en vernederd op de middelbare school. Ze wijt dat aan het feit dat ze niet de omvang van de populaire cheerleaders heeft, haar vader werkloos is en haar moeder niet zoals andere moeders is. Haar leven wordt pas echt een hel als ze de populairste jongen van school beschuldigt van de verkrachting van haar beste vriendin; Valerie. Doordat Valerie de verkrachting ontkent, keert de hele school zich tegen Addie. Zelfs Valerie, haar enige houvast. Na de schoolreünie, vijftien jaar later, staat Valerie opeens op de stoep, ze heeft hulp nodig. Zal Addie haar het verleden vergeven of neemt ze wraak op haar?
Jennifer Weiner is doorgebroken met haar boek In haar schoenen, dat verfilmd is met Cameron Diaz in de hoofdrol. Vriendinnen voor altijd doet zeker niet onder voor haar andere titels en Weiner weet het publiek altijd weer te verrassen. Deze keer beschrijft ze het verhaal vanuit twee personen, Addie en politieman Jordan. Daarnaast werkt ze in dit boek met veel flashbacks, waardoor je ook veel over de jeugd van Addie en Valerie te weten komt. Waar in andere boeken veel flashbacks verwarrend kunnen werken en de lijn van het verhaal verstoren, is dat bij Vriendinnen voor altijd zeker niet het geval. Het werkt hier juist als een puzzel, die je elke keer dwingt om verder te lezen. Er is één minpuntje in het boek te vinden, namelijk de ongeloofwaardigheid van het plot op sommige punten. Zou er in Nederland namelijk meteen een onderzoek gestart worden als er een riem gevonden wordt waar wat bloed naast ligt? En zou een man die zich jarenlang nergens iets van aan heeft getrokken, echt door een dag bidden gewetenswroeging krijgen? Dat zijn echter kleine dingen waar je zo overheen leest. Vriendinnen voor altijd is een lekkere mengeling van romantiek, een beetje spanning, vriendinnenleed en een liefdevol thuis. Een titel die je binnen een paar dagen uit hebt!

Vriendinnen voor altijd

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Zodra de stoere Valerie bij de verlegen Addie in de straat komt wonen, ontstaat er een bijzondere vriendschap. De meisjes zijn onafscheidelijk totdat een pijnlijk voorval ervoor zorgt dat ze elkaar nooit meer willen zien. Vijftien jaar later heeft Valerie op de plaatselijke televisiezender naam gemaakt als weervrouw en draait Addies leven voornamelijk om de zorg voor haar gehandicapte broertje. Wanneer Addie op een dag thuiskomt van haar zoveelste mislukte internetdate, wordt er op de deur geklopt. Valerie staat op de stoep met een wanhopig gezicht en bloed op haar kleren. 'Er is iets vreselijks gebeurd. Wil je me alsjeblieft helpen?' Addie wil diep in haar hart niets liever dan Valerie nog een kans geven, maar het avontuur waar de twee vrouwen vervolgens in belanden stelt hun vriendschap opnieuw enorm op de proef.

MEMBER RECENSIES

• Ik wil een leeuw!