De Prendergast Road Kronieken RECENSIE

Heb je zin in een boek over het familieleven met een duister randje - denk Desperate Housewives - lees dan De Prendergast Road Kronieken. De roman van de Britse Sarah May is op te vatten als een klacht tegen de samenleving. We lijken ons meer te bekommeren om de mening van de buren, dan om daadwerkelijk contact met onze dierbaren. Als je er van een afstandje naar kijkt, zijn de personages in deze roman egoïstisch en behoorlijk gestoord. Zo is er de hysterische Kate, de moeder die er alles aan doet om haar zoon op een bepaalde school te krijgen. Als dat niet lukt, vertelt ze aan iedereen op het schoolplein en zelfs aan haar man, dat haar zoon wél is toegelaten. Natuurlijk zorgt dat voor spanningen. Maar ook oma Margery lijkt de kluts kwijt te zijn. Ze is ontzettend trots op haar zoon, maar begrijpt niks van zijn leven samen met Kate. Ze is bang dat het stel emigreert naar Nieuw-Zeeland. De auteur heeft de karakters origineel en herkenbaar neergezet en schrijft met duistere humor wat er verkeerd is aan het leiden van een nep-leven zonder emoties. Al met al is De Prendergast Road Kronieken een interessante, humoristische roman over de ontwikkelingen in de samenleving. Actueel, prikkelend en herkenbaar. Voor chicklitlezers die toe zijn aan een zwaarder thema, of zij die zich irriteren aan clubjes moeders op het schoolplein is dit een aanrader. Maar verwacht geen simpel verhaal over winkelen en liefde op het eerste gezicht.

De Prendergast Road Kronieken

Sarah May

20 maart 2010

ISBN 9789056723224
    Uitgever Signatuur

Signatuur

1  2  3  4  5

Kate Hunters zoon is geweigerd voor de enige fatsoenlijke school in de buurt, maar ze vertelt aan wie het maar horen wil dat hij is toegelaten. Op hectische momenten – en dat zijn er veel – vergeet ze haar dochter Flo uit de auto te halen of de draagwieg van het trottoir op te pakken. En Kate is vaak onredelijk tegen haar echtgenoot Robert, die op zijn beurt diep in de problemen zit op de school waar hij lesgeeft. Roberts moeder springt vaak bij, hoewel ze eigenlijk heel andere opvattingen heeft over opvoeding en het levensgeluk van haar zoon.

MEMBER RECENSIES

• Juul on stage