Waarom vrouwen op foute mannen vallen RECENSIE

In Waarom vrouwen op foute mannen vallen heeft de auteur een nieuwe invalshoek gekozen om alle mogelijke liefdesproblemen te bespreken. Ze gebruikt gegevens uit wetenschappelijk onderzoek om Lieve Lita-vragen te beantwoorden. Dat maakt het een interessant boek, omdat ze door statistische gegevens simpele vragen als ‘klagen vrouwen meer over hun relatie dan mannen?’ en ‘beginnen relaties meestal op bepaalde momenten van het jaar?’ beantwoordt. En hoewel statistiek niet alles is, geeft het wel een originele swing aan de vragen. De onderwerpen zijn goed gekozen: er is altijd wel iemand die zich afvraagt of een troostrelatie goed is, of hoeveel tijd de meeste andere mensen met elkaar doorbrengen. Leuk is dat het boek is opgebouwd in fasen: van de eerste date tot hertrouwen. In het laatste deel van het boek staan ook vragen over de menopauze en wat er gebeurt met je relatie als de kinderen het huis uit zijn. Een nadeel is dat de auteur bij het beantwoorden van de vragen soms een advies meegeeft. Waarschijnlijk is het grappig bedoeld, maar de adviezen zijn wel erg kort door de bocht. Zo is er iemand die vraagt wat ze moet doen nu ze een leuke man heeft ontmoet, maar heel bang blijft gedumpt te worden en weer net zo kapot te zijn als bij een vorige relatie. De auteur vertelt over een onderzoek waaruit blijkt dat vrouwen met een angstige hechtingsstijl een bijna drie keer zo grote kans hebben om binnen een jaar depressief te worden. Ze geeft dan het advies: ‘Dus jij moet een manier vinden om te voorkomen dat jij je zo voelt, want het is destructief.’ Jammer dat het boek op dit punt de plank misslaat.

Waarom vrouwen op foute mannen vallen

Luisa Dillner

13 februari 2010

ISBN 9789022553787
    Uitgever Boekerij
  • Oorspronkelijke titel:

Love By Numbers

Boekerij

Non-fictie

1  2  3  4  5

Hoe weet ik of hij de ware is? Bestaat een seven-year-itch echt? Werken visiertrucjes, en zo ja, welke? Relatiedeskundige Luisa Dillner geeft je aan de hand van uitgebreid psychologisch en sociologisch onderzoek heldere antwoorden op steeds terugkerende vragen: Hoe zorg ik dat mijn partner ophoudt met flirten? Heb je een betere relatie als je geen ruzie maakt? In Waarom vrouwen op foute mannen vallen vinden vrouwen alles over relaties en krijgen mannen de informatie die ze altijd al wilden hebben, maar waarvan ze niet wisten dat die er was.

MEMBER RECENSIES

• Dolk van Sparta