De hemel begint bij je voeten

Een chicklit met nét dat tikkeltje meer, is een perfecte omschrijving voor De hemel begint bij je voeten. Je kan dit boek niet als een pure chicklit aanduiden, want het is eerder een combinatie tussen een chicklit en een roman. Het is niet zomaar een luchtig verhaal, maar het raakt je echt diep vanbinnen. Ik heb meerdere malen met tranen in mijn ogen zitten lezen hoe Lennie met de dood van haar zus probeert om te gaan of hoe dat net niet lukt. Ze vindt troost bij Toby, het vriendje van haar zus en ze wordt ook verliefd op Joe, de nieuwe jongen op haar school. Verliefdheid en verdriet wisselen elkaar voortdurend af in deze roman. Doordat de gevoelens van de personages, en in het bijzonder van Lennie, zo levensecht beschreven zijn, ga je ook echt meevoelen met hen. Dit zorgt ervoor dat je meerdere malen met een krop in de keel zit te lezen. Ondanks het feit dat Lennie soms dingen doet die niet door de beugel kunnen, blijf je begrip voor haar opbrengen, omdat je met haar meevoelt hoe zwaar ze het heeft. Door het hele boek vind je gedichten en andere schrijfsels van Lennie terug die ze overal heeft achtergelaten. Welke functie deze in het verhaal hebben, kom je pas op het einde te weten. Deze papieren notities zorgen er nog beter voor dat je een emotionele band schept met het hoofdpersonage. Kortom, De hemel begint bij je voeten is echt een prachtig en puur boek dat je gelezen moet hebben.

• De leukste Perkamentus memes

• De beste sterke vrouwelijke hoofdrollen in een fantasyboek

• 15 herkenbare tweets over het vertrek van Regé-Jean Page uit Bridgerton