Huwelijk, vlees en andere obsessies RECENSIE

Wanneer ik naar het boek Huwelijk, vlees en andere obsessies kijk, lokt de omslag me nog niet echt aan. Een nogal demonisch kijkende vrouw met een enorm slagersmes in haar handen loert naar me. Niet echt een boek waarvan ik denk: ‘Ha fijn! Een lekkere chicklit!’ Daarnaast ken ik het eerste boek van Julie Powell, Julie & Julia, niet dus ik heb geen idee wat ik kan verwachten. Wanneer ik begin te lezen, valt dat waar het verhaal in eerste instantie om lijkt te draaien - bruut slagerswerk - me nogal rauw op mijn dak. De schrijfster neemt geen blad voor de mond over haar enthousiasme voor het in stukken hakken van varkens en koeien en meldt doodleuk dat haar ring onder de bloedresten zit. Mijn eerste indruk van Julie is dan ook die van een vrouw die met haar neigingen met gemak ‘Jack the Ripper’ kan evenaren. Gelukkig is Julie goudeerlijk en geeft ze toe dat de kans bestaat dat mensen dit van haar zouden kunnen denken. Waarop ze dit beeld direct ontkracht. Toch ben ik nog niet helemaal voorbereid op haar eerlijkheid. Wanneer ze haar eerste ‘slachtles’ beschrijft – ik moet toegeven: ik ben geen grote vleesfan – ga ik bijna over mijn nek. Ik word overspoeld door een golf van misselijkheid en ik besluit om het boek even dicht te doen. Wanneer de misselijkheid is afgenomen, probeer ik het weer. En vanaf dat moment zit ik in het verhaal. Want wat Julie ook vertelt, verhalen schrijven lijkt ze wel te kunnen. Al is haar gedachtegang soms wat lastig te volgen – want wat voelt ze nou eigenlijk voor wie? - wanneer je die eenmaal door hebt, lees het een stuk sneller. Nog steeds kan ik weinig enthousiasme opbrengen voor het vleesgedeelte in het verhaal. Dat is jammer, want het beslaat het grootste gedeelte van de roman. Ik voelde dan ook geenszins de behoefte om de in het boek aanwezige recepten zelf eens te proberen. Ze beschrijft de slagerswerkzaamheden zo visueel, dat het bij mij alle lust tot het eten van vlees ontnam. Over het algemeen is het een prima te lezen boek. Als je een grote fan bent van symbolische verhalen en leermomenten waar je goed voor moet opletten, dan is dit je boek. Een lekker makkelijk boekje voor tussendoor is het niet, maar je leest wel sterke kost. En dat is ook wat waard.

Huwelijk, vlees en andere obsessies

Julie Powell

3 maart 2010

ISBN 9789025431952
    Uitgever Contact
  • Oorspronkelijke titel:

Cleaving: a Story of Marriage, Meat, and Obsession

Contact

1  2  3  4  5

Na het enorme succes van Julie & Julia is het leven van Julie Powell er bepaald niet saaier op geworden. Maar ook bepaald niet gemakkelijker. Het relaxte huwelijk met haar middelbareschoolliefde Eric komt onder hoogspanning te staan als hij erachter komt dat Julie er een minnaar op na houdt. Om weer tot zichzelf te komen, gaat Julie bij een slagerij werken op twee uur rijden van New York. Daar wordt ze liefdevol opgenomen door een stel nouvelle vlees-hippies. Die leren haar een heel varken uit te benen, een runderkarkas te splijten en een lever in zijn geheel los te snijden. Ondertussen heeft ze zichzelf, haar man en haar minnaar onderworpen aan een messcherpe, goudeerlijke analyse. En dat ze bij haar man blijft, wil niet zeggen dat ze een-twee-drie van haar verslaving af is om ten minste vijftig keer per dag haar mobiele telefoon te checken op berichtjes van haar minnaar.

MEMBER RECENSIES

• Wederzijds