Hink Stap Sprong RECENSIE

De Canadese Lucy Bloom is een meisje dat net als iedereen de stap maakt naar volwassenheid. Deze overgangsfase wordt door de auteur perfect neergezet door Lucy, die met de nodige humor en jokes beschrijft hoe lastig het is om op te groeien als je afwijkt van de onopvallende middenmoot. De elfjarige is een fervent kattenliefhebster en dol op de tv serie Alf en heeft een pak aan haar ouders die gebukt gaan onder hun eigen zwakheden en daar hun handen zelf ook vol aan hebben. Het boek beschrijft Lucy''s pubertijd en haar eerste jaar op de universiteit. De auteur, die afgestudeerd is in creatief schrijven zoals het zo fraai genoemd wordt, heeft moeite om hoofdpersoon Lucy haar leeftijd te laten zijn. Nu komt het over of Kirschner haar eigen ervaringen van toen verteld uit de mond van een jonger iemand. Dit trekt naderhand wel een beetje recht, als Lucy zelf ook wat ouder wordt maar komt uiteindelijk niet in balans. Wel perfect neergezet is het eetprobleem wat aangekaart wordt, wat enorm realistisch en ook pijnlijk op de lezer wordt overgebracht. Uiteindelijk breid de auteur aan Hink, stap, sprong een mooi slot waar alle hobbels en obstakels keurig zijn glad getrokken. Ze pakt de veel voorkomende elementen van het opgroeien bij de hoorns en schuwt deze niet deze zo haarfijn mogelijk te ontleden. Al met al een combinatie tussen een boek met handvatten voor lezers van Lucy''s leeftijd, een humoristisch verslag dat prima als jeugdserie voor tv zou kunnen worden gebruikt en bovenal een fijn en prettig leesbaar verhaal over de allesbepalende tijd waarin we van kind naar volwassene gaan.

Hink Stap Sprong

1  2  3  4  5

Lucy Bloom groeit op in een buitenwijk in Toronto, Canada. Terwijl haar moeder Joy - een Bulgaarse ex-miss met een passie voor etalagepoppen, Julio Iglesias en homeshopping televisiekanalen - en haar vader Frank, een mislukte glamourfotograaf, hun handen vol hebben aan hun eigen teleurstellingen problemen, zoekt Lucy met vallen en opstaan haar plek in de wereld. Met haar unieke stem en oog voor absurditeit doet Lucy op hilarische, maar ook ontroerende wijze verslag van de moeilijkste weg die de mens moet gaan: die naar volwassenheid.

MEMBER RECENSIES

• De muze en het meisje