Flirttips van een dyslexiediva RECENSIE

Kobra is niet goed in lezen en schrijven: ze heeft waarschijnlijk dyslexie. En dat is lastig – niet alleen op school, maar bijvoorbeeld ook als je de hoofdrol in een musical wil spelen. Maar dan gebeurt er iets bijzonders: boeken, tijdschriften en brieven vertellen haar uit zichzelf hun inhoud – en niemand anders hoort het. Handig, zou je zeggen, tot Kobra op deze manier ontdekt dat haar beste vriendin Katja haar expres de verkeerde musicaltekst aanleert, zodat Katja zelf de hoofdrol krijgt. En als ze dankzij haar gave de portemonnee Ravirs moeder – Ravir is de jongen waar ze verliefd op is – terugvindt, wordt zij juist beschuldigd van diefstal. Kobra besluit dat ze haar dyslexie en problemen zonder haar gave moet overwinnen. De titel is enigszins misleidend; de flirttips maken een klein onderdeel uit van het verhaal en het woord ‘diva’ is niet van toepassing op Kobra. Jammer is ook dat niet zeker is Kobra echt dyslexie heeft – dat denkt haar juf, maar het is niet officieel. Het verhaal is opgesierd met zwart-wittekeningen. Achter in het boek is meer informatie over dyslexie te vinden. Het zal kinderen met dyslexie aanspreken, hoewel de nadruk nu meer op Kobra’s speciale gave ligt dan hoe je in het echt met dyslexie kunt omgaan – dat wordt slechts kort aangestipt. Flirttips van een dyslexiediva is een vlot, toegankelijk en fantasierijk maar wel oppervlakkig meidenboek over dyslexie.

Flirttips van een dyslexiediva

1  2  3  4  5

Kobra haat lezen. En schrijven ook. Ze leest de woorden verkeerd. Ze maakt fouten bij het schrijven. Het lijkt wel alsof alles in het leven om lettertjes draait. Schoolboeken, muziekteksten, toneelscripts, alles! Ze wordt er knettergek van. Maar op een dag gebeurt er iets wonderlijks. Terwijl de letters voor Kobra’s ogen dansen, hoort ze wat er staat. Een wonder? Misschien. Vanaf dat moment hoort Kobra alles. Van schoolboeken tot liefdesbriefjes tot aan de flirttips in de meidenmagazines. En dat laatste is best handig als je verliefd bent op de leukste jongen van de klas met de stoerste naam, Ravir! Algauw blijkt dat Kobra soms meer hoort dan ze leuk vindt. En ook dat er meer voor nodig is dan goed luisteren naar flirttips om de titel dyslexiediva te verdienen.

- Leeftijd 9+