Het huis aan Chalcot Crescent RECENSIE

Het eerste boek dat ik mocht lezen voor Chicklit.nl was Misschien blijft ze wel van Fay Weldon. Ik weet nog goed dat ik na het lezen van dat boek bijna nachtmerries had, want hoe moest ik ooit een recensie schrijven over een boek waar ik heel weinig van begreep? Het was een verwarrend boek doordat veel personages en gebeurtenissen door elkaar liepen. En het onderwerp sprak mij ook niet enorm aan, waardoor ik niet de motivatie had om het boek nog eens opnieuw te lezen. Ik wilde de stempel die ik op de boeken van Fay Weldon had gedrukt weghalen door haar nieuwste boek Het huis aan Chalcot Crescent te lezen. En dat ging ik zonder vooroordelen doen! Ook in dit boek is het grootmoeder Frances die het verhaal verteld en ons uit de doeken doet hoe haar hele familie in elkaar zit. En dat is nogal een verhaal! In elk gezin zijn wel een paar buitenechtelijke kinderen, meerdere scheidingen geweest en minnaars waarover Frances vertelt. Naast al deze roddels en familiefeiten vertelt ze ook over de gebeurtenissen in Londen, want in de jaren na de crisis zijn er heel wat dingen veranderd. Engeland is nu een soort mengeling tussen een communistische en oorlogsstaat, met voedingsbonnen, wegversperringen, terreuracties en collectieve projecten. Oma Frances probeert op een ordelijke en duidelijke manier dat aan de lezer over te brengen, maar doordat ze last heeft van ouderdomskwaaltjes weet je als lezer niet goed wat je wel en wat je niet kunt geloven. Hierdoor krijgt het boek meer humoristische trekken, want zit er nu werkelijk mensenvlees in het nationale gehaktbrood? Net zoals Misschien blijft ze wel is ook dit boek van Fay Weldon soms moeilijk te volgen. Niet alleen doordat Frances het verschil niet meer goed weet tussen haar fantasie en de werkelijkheid, maar ook doordat de overgangen tussen personages en denken-doen-zeggen niet goed is aangegeven. Daardoor moet je sommige passages meerdere keren lezen om te snappen wat er gebeurt. Wellicht wordt de verwarring ook nog eens versterkt door het onderwerp waar je niet bekend mee bent en waar je ook geen goede inleiding op krijgt. Want wat is er precies met Engeland gebeurd en hoe wordt het land precies geregeerd? Dit alles wil niet zeggen dat het een verschrikkelijk boek is die je echt niet moet kopen, maar het is wel een boek voor doorzetters en meiden die ertegen kunnen om na het lezen een verdwaasd gevoel over te houden. Al met al een lastig boek waar je je even doorheen moet worstelen, maar vooral een voorbeeld van hoe ik ‘echte’ literatuur altijd voor ogen heb.

Het huis aan Chalcot Crescent

Fay Weldon

3 maart 2010

ISBN 9789025434434
    Uitgever Contact
  • Oorspronkelijke titel:

Chalcot Crescent

Contact

1  2  3  4  5

Het jaar 2013. De tachtigjarige Frances, part- time reclameschrijver, gewezen literair auteur en ooit 's lands lieveling, zit op de trap van haar huis aan Chalcot Crescent als er deurwaarders op de deur bonzen. Vanuit dit huis heeft Frances vijf decennia wereldgeschiedenis meegemaakt, de val van het communisme, en de ineenstorting van het kapitalisme. Terwijl ze zit te wachten tot de deur- waarders eindelijk afdruipen begint Frances te schrijven (niet dat haar boeken nog gepubliceerd worden, of dat er zelfs nog maar uitgevers bestaan). Ze schrijft over vriendjes die ze leende en mannen die ze stal van haar oudere zus Fay. Over haar doch- ters en hun kinderen, over familiegeheimen, ontrouw, incest, verloren... liefdes. Maar feiten en fictie gaan een beetje met Frances aan de haal. Is het haar op hol geslagen fantasie, of bereiden haar kleinkinderen een terroristische actie voor op haar bovenverdieping?

MEMBER RECENSIES

• Een charismatisch defect