Honger RECENSIE

Honger is de autobiografie van plus-size model Crystal Renn, die eerst een zware periode van anorexia en overmatig sporten heeft moeten doorstaan, om haar vollere lichaam eindelijk te kunnen accepteren en plus-size model te worden. Hierna nam haar carrière een ware vlucht. Het verhaal beschrijft echt haar levensverhaal; van haar kinderjaren, haar anorexia-tijdperk tot aan nu. Ik vond het een aangrijpend en ontroerend verhaal, maar wel verteld met humor (en natuurlijk een happy end!). Ik heb het boek aan een stuk door uitgelezen. Ik vind het goed dat ze haar ware lichaam omarmd heeft en juist daarmee succesvol geworden is. Niet omdat ik zelf ook wat voller ben, maar omdat ook ik van mening ben dat er sprake moet zijn van meer diversiteit in figuren, types en huidskleur in de modewereld. Dat Crystal zoveel succes heeft betekent natuurlijk niet automatisch dat de modewereld al veranderd is, maar het is in ieder geval een stap in de goede richting. De boodschap welke in dit boek centraal staat, is dat je tevreden en gelukkig moet zijn met wie je bent. Dat je niet moet wachten met leven tot je je ideaalgewicht bereikt hebt, want daar is het leven veel te kort voor. En daar heeft ze gelijk in! Ik vond dat Crystals verhaal heel oprecht over kwam en het heeft me zeker aan het denken gezet. Haar donkere periode waarin ze vecht tegen anorexia heeft me heel erg aangegrepen. Vooral omdat ik zoveel dingen ervan herken bij iemand die me zeer dierbaar is. Ik hoop dat diegene er net zo sterk uit zal komen als Crystal. Wat ik ook goed vond aan het boek is dat de modewereld en het schoonheidsideaal door haar bekritiseerd worden, zonder daarbij mensen zwart te maken. Van sommige personen en plaatsen heeft ze met opzet de naam niet genoemd, wat ik heel goed van haar vind. Hieraan kun je zien dat ze echt haar eigen verhaal kwijt wil om anderen te inspireren en te helpen en dat ze niet uit is op wraak. In het boek worden ook statistieken over mensen met overgewicht en ongezond zijn gebruikt (en een aantal daarvan weerlegd) en quotes uit verschillende boeken die haar hebben geïnspireerd, wat voor voldoende afwisseling zorgt en extra kracht geeft aan Crystals verhaal. In wezen komt het erop neer dat dikke mensen gediscrimineerd worden en dat iedereen dat zomaar laat gebeuren. Ik was zelf wel hevig geschrokken van het feit dat ze in Mississippi een restaurant wilden openen waar te dikke mensen geweigerd zouden worden. Of van het feit dat het in Amerika heel normaal is dat je de schoolfoto van je kinderen digitaal laat bewerken zodat ze er "mooier" uitzien. Dit zijn zomaar een aantal voorbeelden die in het boek besproken worden. Waar gaat deze wereld heen? Crystal heeft veel meegemaakt in haar leven en ik ben oprecht blij voor haar dat ze eindelijk het geluk gevonden heeft! Ik hoop dat haar succes een begin is voor een veranderende modewereld en schoonheidsideaal. Of je nu dik of dun, kort of lang, vierkant of rond bent, dit boek is zeker een aanrader!

Honger

Crystal Renn

30 juni 2010

ISBN 9789055154913
    Uitgever Van Gennep
  • Oorspronkelijke titel:

Hungry

Van Gennep

Biografie

1  2  3  4  5

Op haar veertiende overkomt Crystal Renn waar veel tienermeisjes van dromen: ze wordt ontdekt door een modellenscout. Het enige wat haar carrière nog in de weg staat, is haar gewicht, zo wordt haar voorgehouden. Crystal valt flink af en komt terecht in de New Yorkse modewereld. Ze heeft een mooi contract op zak, maar eet bijna niets en fitnesst iedere dag urenlang bij verschillende sportscholen zodat het niet opvalt. Het grote succes blijft uit en haar lichaam protesteert. Als ze haast vanzelf aan begint te komen, neemt ze een besluit: ze doet niet langer mee aan deze dodelijke lijdensweg.

MEMBER RECENSIES

• Eten uit de oven