Zot van A. RECENSIE

Over het algemeen maakt men een verfilming van een bestseller boek, maar Zot van A. is gebaseerd op de gelijknamige film die sinds een maand in de Vlaamse bioscopen draait. De film is één van de eerste Vlaamse romantische komedies en aangezien dit mijn favoriete filmgenre is, was ik ontzettend benieuwd naar de romanbewerking. Zot van A. heeft hetzelfde concept als Love actually en is een Vlaamse adaptatie van de Nederlandse film Alles is liefde. De allerbeste acteurs en actrices van Vlaanderen spelen mee in de film. Alleen daarom al is het een aanrader om de film te gaan kijken. Het gehele verhaal speelt zich af in de week voor Sinterklaas en de goedheiligman is meteen ook de rode draad door de film/het boek heen. De roman is geschreven door een Vlaming en dat merk je wel aan het taalgebruik. Ik ben zelf al gewend om Nederlandse chicklits te lezen en als Vlaming vielen me wel enkele typisch Vlaamse woorden of zinsconstructies op, maar het stoorde me gelukkig niet! Het verhaal zelf is goed te volgen, ondanks het feit dat er vele verschillende personages de revue passeren. Je merkt ook dat je naar het einde toe zo goed als alle personages met elkaar kunt linken. Zot van A. is geen typische chicklit, ik zou het eerder als een feel good roman omschrijven. Het is zeker een aangenaam boekje dat je op deze winterse dagen kan lezen! De titel Zot van A. is voor de Nederlanders misschien niet makkelijk te begrijpen. Hij heeft namelijk een dubbele betekenis. Ten eerste is Zot van A. Antwerps voor “gek op jou” en daarnaast is dit ook nog eens de slogan van de stad Antwerpen, waar het gehele verhaal zich afspeelt. Tenslotte wil ik graag de slogan nog even met jullie delen: "Liefde is als Sinterklaas. Je moet erin geloven anders wordt het niks."

Zot van A.

Bart van Lierde

1 september 2010

ISBN 9789089241429
    Uitgever Houtekiet
    264 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Alles is liefde

Houtekiet

1  2  3  4  5

Verschillende romantische liefdesverhalen – grappig, ont­roe­rend, prikkelend – die zich afspelen in Antwerpen leiden op sinterklaasavond naar een gezamenlijke climax. Een van de verhaallijnen volgt een vrouw, die gescheiden van haar man leeft, omdat ze hem in bed heeft betrapt met de jeugdige lerares van hun zoon. Ze is gestopt met eten, omdat ze even slank als die lerares wil worden en zelf een jongeman aan de haak wil slaan. In een ander verhaal keert een lifter na vijfentwintig jaar terug uit Spanje om te weten te komen wat er van zijn vrouw en zoon is geworden, die hij vlak na de bevalling in de steek heeft gelaten. Deze zoon blijkt homoseksueel, en laat zijn partner vlak voor zijn jawoord in de steek, uitgerekend omdat hij verlatingsangst heeft. Ook andere stellen gaan uit elkaar of komen weer samen, maar de uitkomst van hun liefde wordt telkens bepaald door niemand minder dan Sinterklaas.

- Zot van A. is een adaptatie van de Nederlandse romantische komedie Alles is liefde naar een scenario van Kim van Kooten. De film was in Nederland zo succesvol dat regisseur Jan Verheyen er koste wat kost een Vlaamse versie van wilde maken.