Matched RECENSIE

Cassia is 17 als ze hoort aan welke levenspartner ze is gematched door de Unie. De Unie beslist namelijk alles voor haar inwoners; van eten en kleding tot beroepskeuze en partner. Cassia heeft geluk: haar match blijkt niemand minder dan haar beste vriend Xander. Alles verandert echter als ze ontdekt dat ze eigenlijk aan een ander is gematched: haar vriend Ky, op wie ze tegen de regels in verliefd wordt. Door Ky en de afscheidswoorden van haar stervende grootvader leert Cassia buiten de grenzen van de Unie te kijken. Daarmee brengt ze echter niet alleen haar eigen toekomst, maar ook die van Ky en haar familie in gevaar. De omslag van dit boek sprak me onmiddellijk aan. Normaal gesproken houd ik niet van toekomstverhalen, maar voor Matched maak ik een uitzondering. Het verhaal zit goed in elkaar en Cassia is een sympathiek, realistisch personage die een duidelijke ontwikkeling doormaakt. De schrijfstijl is prachtig, het boek barst van de mooie zinnen. Het boek maakt deel uit van een trilogie, en heeft daardoor een open einde. Aan de ene kant jammer, want je blijft als lezer met heel wat vragen zitten, maar het moedigt absoluut aan de volgende twee delen ook te lezen, waarin deze ongetwijfeld allemaal worden beantwoord. Matched is een prachtige young adult-roman over volwassen worden, zelfstandig leren denken en liefde.

Matched

Ally Condie

18 november 2010

ISBN 9789047703198
    Uitgever Lemniscaat
  • Oorspronkelijke titel:

Matched
  • Ondertitel:

laat je niet meer los...

Lemniscaat

Fantasy & SciFi

1  2  3  4  5
    (22 stemmen)

Cassia groeit op in een toekomstige maatschappij waarin alles voor haar geregeld wordt. Het lijkt zo mooi als Cassia door de Autoriteiten wordt uitgehuwelijkt aan haar beste vriend. Maar dan gaat er iets mis, grondig mis. Al snel krijgt Cassia in de gaten dat er een aantal vreemde en verontrustende rafelranden zitten aan De Unie. En dat de Autoriteiten niet gediend zijn van kritische onderdanen.

- Leeftijd: 15+

MEMBER RECENSIES

• 100% puur (op)voeden