Vals profiel RECENSIE

Myrthe is een jonge dierenarts die samenwoont met haar vriend Boris. Tussen hen loopt het niet zo goed, dus als er onverwacht een e-mail voor Myrthe binnenkomt van oud-klasgenoot Menno, duikt ze daar volop in. Ze mailen over en weer en Myrthe geniet zo van het contact dat ze zelfs verliefd wordt. Menno dringt vervolgens haar leven binnen en ondertussen gebeuren er vreemde dingen die van kwaad tot erger gaan. Myrthe laat het er niet bij zitten, gaat zelf op zoek naar haar internetliefde en komt steeds meer onverwachte feiten over hem te weten. Cybercrime is nog een vrij nieuw thema binnen het thrillergenre. Het is dan ook verfrissend een boek over dit onderwerp te lezen. Toch wordt het niet heel geloofwaardig neergezet. Zo is Myrthe in eerste instantie een digibeet en weet ze vervolgens hoe ze een password moet kraken. Hoe intelligent en stoer Myrthe ook is, het blijft een vrij grote stap in de digitale wereld. Het boek is helaas ook geen echte adrenaline opwekker, terwijl je daar als thrillerlezer wel op zit te wachten. Pas in de laatste tien pagina''s gaan schrijvers Sabine van den Eynden en Emile Proper echt los en weet je niet hoe snel je de pagina''s om moet slaan. Helaas is het boek dan ook direct afgelopen. Pluspunten zijn de grappige scènes en de snelle schrijfstijl. Deze maken het boek tot een chicklit en zorgen ervoor dat het boek leuk is om te lezen. Maar daar houdt het jammer genoeg wel bij op. Het boek laat je in ieder geval wel nog eens nadenken over alle informatie die je over jezelf op het internet hebt geplaatst. Misschien dat schoolbank.nl-profiel toch maar eens verwijderen?

Vals profiel

1  2  3  4  5

Het leven lacht dierenarts Myrthe toe, maar echt gelukkig is ze niet. Op een doodgewone dinsdag ontvangt ze een mailtje van een bijna vergeten klasgenoot, die haar profiel op een netwerksite heeft gevonden. Al snel mailen ze dagelijks en begint het contact verdacht veel op een affaire te lijken – al was het maar omdat haar vriend Boris van niets weet. Maar dan ontpopt de charmante jeugdvriend zich tot een stalker van de ergste soort. Wie is deze Menno eigenlijk? Bestaat hij wel? Om hem te kunnen ontmaskeren, moet Myrthe zich razendsnel ontwikkelen tot internetexpert. En naarmate ze hem dichter nadert, blijkt haar mysterieuze aanbidder steeds maniakaler en gevaarlijker te zijn.

MEMBER RECENSIES

• Amanda