Lieve hemel RECENSIE

Als na vijftien jaar huwelijk haar man Nick haar inruilt voor een partner van gelijke sekse en ze kort daarop betrokken raakt bij een ongeval, vindt Rhoda het welletjes en besluit ze terug te keren naar haar roots. Hoewel, het zijn meer de roots van haar ouders waar zij zich als kind naar heeft weten te schikken. Eenmaal terug in het nest besluit ze alles van zich af te schrijven. Als het verhaal vordert krijgen we te lezen dat de scheiding niet zo onverwacht kwam als ze het wil doen laten geloven. En ook haar homecoming blijkt te zijn aangegrepen om haar boek vorm te geven omdat ze allang van plan was een boek te schrijven en niet, zo lezen we meerdere malen, eenmaal daar op het idee kwam. Rhoda maakt van de gelegenheid gebruik uit de doeken te doen hoe het was op te groeien in een gezin waar ouders zich volledig weiden aan dienstbaarheid. Mennonieten, ofwel dorpsgezinden, leven volstrekt volgens een eigen levenswijze en overtuiging. Als Rhoda, nu begin veertig, omschrijft hoe ze is opgegroeid krijgen we in eerste instantie een volkomen ander plaatje voorgeschoteld. Haar alcoholistische moeder was dertien toen ze haar dochter kreeg en Rhoda groeide op met talloze stiefvaders die kwamen en ook weer gingen. Hoewel ze in haar boek vooral haar moeder op de hak neemt, komt het niet zo grappig over als wellicht bedoeld was. De lezer krijgt enkel een inkijkje in haar eigen visie over het leven dat haar ouders leiden en niet een informatieve blik achter de schermen van een mennoniet gemeenschap. Het gevoel dat niet alles even oprecht is blijft ook hangen. Veel tegenstrijdigheden ook. Zo blijft ze haar ex-man verdedigen terwijl uit haar verhaal blijkt dat hij te veel nare karaktertrekken had om enige sympathie te kunnen krijgen, zowel van de lezer als van haarzelf. Mij is niet duidelijk geworden waarom de auteur dit boek heeft willen uitbrengen. Voor haar eigen verwerking wellicht? Lieve hemel is bij vlagen lollig (bedoeld) maar slaat voor het overgrote deel de plank volledig mis. Voor een klein publiek geschikt.

Lieve hemel

Rhoda Janzen

11 april 2011

ISBN 9789021804682
    Uitgever Sijthoff
    240 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Mennonite in a Little Black Dress
  • Ondertitel:

Hoe ik weer bij mijn ouders introk

Sijthoff

Biografie

1  2  3  4  5

Rhoda Janzen is net veertig als haar echtgenoot haar na vijftien jaar verlaat voor een man die hij ontmoet heeft op gay.com. Kort daarop krijgt ze een ernstig auto-ongeluk. Wanhopig als ze is, denkt ze alleen nog: ‘Ik wil naar huis, naar mijn moeder.’
    Maar Rhoda’s ouders zijn strenggelovige Mennonieten, en laat Rhoda daar nu juist lang geleden afstand van hebben genomen. Ze heeft niks meer met de religieuze rituelen van haar familie en voelt zich beter thuis in de cocktailbar dan in de kerk. Haar hechte familie ontvangt haar echter met open armen, waardoor haar terugkomst voelt als een warm bad.
    Op hilarische wijze beschrijft Rhoda Janzen hoe ze haar excentrieke jeugd herbeleeft en schrijft ze ontroerend mooi over alles wat haar familie en vrienden doen om haar er weer bovenop te helpen.

- Ook als e-book verkrijgbaar