Spontaan, leuk & gezellig RECENSIE

Wat een heerlijke titel en vrolijke cover! Dat dacht ik toen ik Spontaan, leuk en gezellig in handen kreeg. ‘Een boek over het ware leven van een single in Amsterdam.’ Kom maar op, dacht ik. Als inwoner van Amsterdam kan ik het altijd wel waarderen wanneer een boek zich daar afspeelt. Heerlijk om de koffietentjes, grachten en parken te herkennen. In Spontaan, leuk & gezellig is er echter een overkill aan plekken die genoemd worden. Regelmatig zitten er scènes in het boek waarin enkel beschreven wordt hoe hoofdpersonage Aurora van dat ene hippe restaurant, doorgaat naar een terrasje, fietst naar een hippe club, vertrekt naar een nachtcafé en eindigt in bed - met een dikke kater de volgende ochtend. Het is leuk om af en toe iets te herkennen, maar welke toegevoegde waarde heeft het om al die plekken te noemen zonder dat er echt iets gebeurt op de desbetreffende locaties? Amsterdam is een mooie stad, maar ook zonder de talloze namen is duidelijk dat Aurora er woont en de schrijfster de stad kent. De negatieve stemming van Aurora maakt het boek ook niet direct even leuk, spontaan of gezellig. Zeuren over bediening, zeuren over zelf in de bediening werken. Melden dat mensen nooit iets goeds te zeggen hebben over singles, vervolgens zelf opzoek gaan naar een man om maar niet single te zijn. Er zijn veel beschrijvingen van katers en de daarbij behorende kansloze ochtenden. En dan nog het verhaal over de Surfbankier. Een aantrekkelijke man die Aurora tegenkomt, waarover ze van begin af aan maar blijft zeggen dat er iets aan hem niet klopt. Klinkt als… inderdaad, een foute man. Een van de clichés uit de chicklit-wereld. In principe geen probleem. Clichés horen nou eenmaal bij genres, dus zo ook bij chicklit. Maar, zonder die extra touch die een boek net dat bijzondere tintje geeft, zijn de clichés echter niet leuk meer om te lezen. Al helemaal niet als het verhaal een constante ironische en cynische toon bevat die al snel begint te vervelen. Ironie is heerlijk, maar te veel ervan maakt het boek verzuurd. Als dit het ware leven is van een single in Amsterdam, dan mag het wat mij betreft wel wat geromantiseerd worden met wat hilarische situaties. Ik wil geen dagboek lezen van een verzuurde single, maar een lekker boek om in weg te duiken. Spontaniteit en gezelligheid? Bring it on!

Spontaan, leuk & gezellig

1  2  3  4  5

Aurora heeft er genoeg van. Als single dertiger in Amsterdam moet ze zich steeds verantwoorden en dezelfde vragen beantwoorden. Waarom heeft zij nog geen relatie? Te hoge eisen? Bindingsangst? Geforceerd opgewekt roept ze dat er echt niets met haar aan de hand is. Dat ze heus niet desperate is en dat een relatie ook niet alles is. Maar heeft zij als onafhankelijke, succesvolle vrouw in de 21e eeuw niet toch een man nodig die haar leven ‘compleet’ zal maken?
    Dat is het begin van een chaotische, hilarische en ontroerende zoektocht. Ze ontmoet types als de surfbankier of een Viking met vulpen. En verbaast zich over volwassen mannen die ‘okidoki’ zeggen, knipogende smileys gebruiken of zich ’s ochtends ineens vrouw en kinderen herinneren. Welkom in de hel die dating wordt genoemd en waar niemand echt op zoek is. Waar alles en iedereen spontaan, leuk en gezellig is. En als ze zich plotseling midden in een relatie bevindt, blijkt niets meer wat het lijkt. Zal Aurora vinden wat ze zoekt? Is er wellicht een kleine kans dat het leven alsnog lijkt op een romantische comedy?

MEMBER RECENSIES

• Streetfood - Tokyo Street Food