The Tourist RECENSIE

The Tourist is de Amerikaanse Frank Tupelo (Johnny Depp) die nietsvermoedend in de trein, de garde de Lyon, naar Venetië wordt aangesproken door de Britse Elise Clifton-Ward (Angelina Jolie). Elise''s gangen worden nauwgezet gevolgd door vele internationale ogen gezien haar levenspartner, Alexander Pearce, zo''n slordige 744 miljoen pond heeft buitgemaakt toen hij werkzaam was als privébankier voor ene Reginald Shaw. Niet alleen deze laatste maar velen zijn erop gebrand Alexander te vinden en daarmee ook het kolossale buitgemaakte bedrag. Echter, het vermoeden bestaat dat Alexander qua uiterlijk wat is bijgeschaaft en daarom hoopt zowel interpol als de Russische maffia hem te vinden door Elise te schaduwen. De film wordt bestempeld als een thriller en hoewel dit de opzet was, laat het eindresultaat iets anders zien. De traagheid waarmee de introductie zich voortsleept haalt de kijker volledig uit zijn focus. Veel acties in het begin zijn zo overtrokken uitgebeeld dat je niet gelooft dat dit serieus bedoeld is. De auteurs, die zich duidelijk tot elkaar aangetrokken behoren te voelen kunnen het weliswaar achter de schermen goed met elkaar vinden, op het beeld zelf is daar echter niets van te merken. Eenmaal het totaalplaatje wetend is daar ook wel over nagedacht. Er is veel aandacht besteed aan het visuele aspect en dit, dat moet gezegd, komt goed tot zijn recht. Alles is zo goed aangekleed, inclusief mevrouw Jolie zelf, dat dit het magere verhaal wat compenseert. Elise Ward, die zichzelf uitbeeldt als een barbieachtige modepop, staat tegenover de jolige Johnny, die veel moeite lijkt te hebben zijn Jack Sparrow imago van zich af te schudden. Leuk bedoeld: een beetje klungelige, zogenaamd roker en in pyama slapende man die overrompeld wordt door deze ijskoude vrouw waarachter veel schuilgaat. Jammer dat geen enkel personage wat diepgang meekrijgt en wat er wordt gesproken opgelegd lijkt. Ook de humor is teveel uitgesmeerd over diverse karikaturen en dat is net wat veel van het goede. The Tourist doet denken aan de zoveelste James Bond-film en net wanneer je daarover gaat twijfelen wordt het bewijs daarvoor geleverd. De omschrijving van de film zelf is wat summier maar dit zal bewust gedaan zijn. Want, wie echt goed nadenkt, weet al voordat je de film gaat zien, hoe de clue in elkaar steekt. En toch is het niet alleen kommer en kwel. Zeker niet. Het oog wil ook wat en daar is voor gezorgd. Een vermakelijk geheel dat te mager is gebleken voor een biosavondje maar het prima zal doen als homevideo. Regisseur Florian Henckel von Donnersmarck maakte eerder het sublieme Das Leben der Anderen (2006), maar moet nu echt een flinke stap terug doen met dit Hollywooddebuut. Ook de extra''s op deze DVD zijn niet noemenswaardig. Horen hoe leuk de auteurs het onderling hebben gehad tijdens de draaidagen heeft een wrang bijsmaakje. Want het blijft een gemis dat wij, als kijker, daar niet wat meer van hebben meegekregen.

The Tourist

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Frank, een vriendelijke Amerikaan op vakantie in Venetië, raakt bevriend met Elise, een adembenemende mooie vrouw, maar met een mysterieus geheim. Als snel verandert de romance in een dodelijk web en wordt het stel achterna gezeten door Interpol, de Italiaanse politie en Russische huurmoordenaars.

- Kijk voor meer informatie over deze film op: www.thetourist-movie.net
    - Verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray