Koudwatervrees RECENSIE

Zweedse auteurs staan vooral bekend om hun talent voor uitmuntende thrillers. Zweedse chicklit-talenten zijn nog niet echt in Nederland doorgebroken. Maar ruim baan voor: Kasja Ingemarsson. Koudwatervrees begint als een tenenkrommend verhaal over schrijfster Stella Friberg, nogal een ijskonijn als het gaat om sociale contacten. Ze is uiterst succesvol als schrijfster, maar als vriendin, dochter of zus heeft ze nogal wat te leren. Ze draagt alleen maar merkkleding die tot in de puntjes worden beschreven door Kasja. Het is te vergelijken met de boeken van Xenia Kasper, met dat verschil dat deze hoofdpersoon absoluut niet ''gezellig'' of ''lovable'' is. Toch ben ik geintrigeerd en benieuwd naar wat er verder gebeuren gaat. En ongemerkt neemt Kasja ons mee dieper het leven van de oppervlakkig lijkende Stella in. En op het moment dat we haar écht beter leren kennen, doen de merkkleding en dure champagne-merken er niet meer toe. Het draait uiteindelijk om dat wat we allemaal zoeken: liefde en geborgenheid. Het is ijzersterk hoe Kasja je meeneemt in deze ontwikkeling, zonder er daadwerkelijk de nadruk op te leggen. Pas wanneer ik het boek bijna uitheb en bij mezelf te rade ga of ik het echt leuk vind, kan ik zeggen dat dat zo is. Het einde valt misschien licht tegen, maar dat doet geen afbreuk aan het talent van de schrijfster: het is een goed boek.

Koudwatervrees

1  2  3  4  5

Stella Friberg is een gevierd schrijfster en bezig met haar tiende thriller over privédetective Franciska Falke. Maar Stella kampt met een writer’s block. De omstandigheden waarin ze moet schrijven zijn dan ook verre van ideaal. Er ontstaat een groot waterlek in haar luxe appartement in Stockholm en ze moet op zoek naar een aannemer. Ze komt terecht bij Johnny Strandberg en voor ze het weet zit Stella wekenlang in een verbouwing. Tot overmaat van ramp betrapt ze haar vriend Fredrik, met wie ze dacht een fantastische relatie te hebben, in bed met een man. En net als ze denkt dat het niet erger kan, blijkt ze gestalkt te worden door een vrouw die denkt dat ze de privédetective is uit Stella’s boeken. Is er iemand die Stella nog kan redden uit deze nijpende situatie?