Hoe overleef ik een gebroken hart? RECENSIE

Rosa heeft het niet zo gezellig thuis. Haar moeder en stiefvader (alias Apenbil) maken veel ruzie. Apenbil drinkt veel en heeft losse handjes. Gelukkig zijn Rosa’s vriend Neuz en haar beste-vriend(inn)en-op-afstand Esther en Jonas er ook nog, die haar opvrolijken met romantische graffitileuzen, survivaltips en gedichten. Als Rosa met haar moeder, broertje Appie en Apenbil op vakantie gaat, gebeurt er iets verschrikkelijks waardoor hun leven nooit meer hetzelfde zal zijn. Ze heeft haar vrienden meer dan ooit nodig. Dit boek is het zesde deel in de populaire Hoe overleef ik-reeks. De schrijfstijl is vlot, zeker in combinatie met de mails, chatsessies en illustraties, maar het verhaal zelf is vrij heftig. Rosa krijgt het flink voor haar kiezen in een korte tijd - een gebroken hart is er niets bij. De titel is dan ook enigszins misleidend; dood, depressie en volwassen worden spelen een grote rol in dit boek. Hoewel de onderwerpen zwaarder zijn dan die van een gemiddeld meidenboek, zal het door de toegankelijke manier waarop ze worden beschreven toch in de smaak vallen bij fans van meidenboeken en uiteraard bij fans van de Hoe overleef ik-reeks. Hoe overleef ik een gebroken hart? is een toegankelijk tienerboek over liefde, dood en volwassen worden.

Hoe overleef ik een gebroken hart?

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Rosa is nog lang niet uitgepuberd. Ze heeft vooral veel problemen met haar stiefvader, Alexander Apenbil. En dan moet ze ook nog mee op vakantie? Vijf weken zonder Neuz, haar vriendje. Hoe moet ze dat overleven? Bekroond met de Prijs van de Kinderjury 2004 en de Prijs van de Jonge Jury 2005.

- Leeftijd: 10+

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane