Kijk niet om RECENSIE

Vier stellen delen niet alleen lief en leed met elkaar, ook de zorg voor de kinderen en hun vakanties. Dat vriendschap niet garant staat voor open- en eerlijkheid blijkt wanneer een koppel de dood vindt tijdens een zeiltochtje. Het is gedaan met de idylle en naarmate er meer aan het licht komt van wat er heeft plaatsgevonden, werpt dit gelijktijdig een schaduw over de vrienden, hun trouw en het vertrouwen naar en in elkaar. De auteur weet de realiteit naadloos te vermengen met fictie en realiseert zo een levensecht verhaal dat jou zou kunnen overkomen. Met een overtuigende pen zet ze de definitie van vriendschap uiteen en weet de lezer onderhuids te raken. We willen niet alleen weten wat er precies is gebeurd met Greg en Tess maar ook wat er allemaal boven water komt als er op zoek gegaan wordt naar antwoorden binnen de vriendenkring. De uitkomst is verrassend en niet zo voor de hand liggend als je wellicht dacht. Natuurlijk bevat het verhaal genoeg moois om het romanlabel waardig te zijn. Inhoudelijk aantrekkelijk en genoeg om de lezer voldoende mee te geven om op te kauwen. Elin Hilderbrand hoort wat mij betreft bij de betere romanschrijfsters van ons land. Dit boek verdient een beter passend omslag. Het doet allemaal wat liefelijk aan terwijl het een sterke tragische en ook beklemmende ondertoon tentoonspreidt. Wellicht te licht bevonden voor een Chicklit Noir maar te grimmig voor deze zoetsappige cover. Een minpunt toch wel. Maar afgezien daarvan een verhaal dat van A tot Z goed is uitgewerkt en met zorg is geschreven.

Kijk niet om

1  2  3  4  5

Greg en Tess MacAvoy besluiten hun trouwdag te vieren met een romantische zeiltocht. Aan het eind van die dag ontvangen hun beste vrienden tragisch nieuws. Greg en Tess zijn op mysterieuze wijze verdronken. Ze laten twee kleine kinderen achter. Het echtpaar vormde het bruisende middelpunt van de uit vier stellen bestaande groep die elkaar volkomen vertrouwde, samen op vakantie ging en op elkaars kinderen paste. Het ongeluk brengt ook smeulende conflicten aan de oppervlakte, en bij alle rouw duikt de vraag op wat er die dag werkelijk op de zeilboot is gebeurd? Was het wel een ongeluk?