De groep RECENSIE

De groep van Mary McCarthy speelt zich af in de jaren dertig, middenin de crisis en vlak voor WOII. De zeven personages uit het boek leiden aan ''het probleem waar geen naam voor is'', al zou men het nu wellicht het dertigers dilemma noemen. Voor Candace Bushnell was het boek een ''verpletterende openbaring'', voor mij was het dat niet. Het voelde als een verstoorde afbeelding van een samenleving waar mannen de dienst uitmaken en schone schijn hoogtij viert. Wat zijn we ver gekomen in de afgelopen tachtig jaar. Vreemdgaan is niet iets om je ogen voor te sluiten, je wordt als vrouw niet bij het minste of geringste in een psychiatrisch ziekenhuis gestopt en verkrachting is gewoon strafbaar. Goed, ondanks de gedateerde meningen en visies van De groep, moet ik toegeven dat er zelfs voor deze generatie nog een aantal problemen te overbruggen zijn. Wat denk je bijvoorbeeld bij borstvoeding? In die tijd was het een doodzonde als je borstvoeding gaf, tegenwoordig kijkt men je erop aan als je jouw kind niet minstens zes maanden op deze manier voedt. En daarom wordt er ook nu nog niet normaal over gesproken. Want ''men mocht eens denken dat...''. Waarom voeren we het motto ''leven en laten leven'' niet in? Is het zo moeilijk om elkaar los te laten? Goede raad is één ding, maar de afkeuring is voor velen nog steeds leidraad. Terug naar De groep. Ik waardeer de diverse complexe problemen waar de verschillende personages tegenaan lopen, maar helaas worden ze nooit helemaal uitgewerkt. We volgen steeds één personage, met bijbehorende problemen. Maar juist op het moment dat het héle probleem uit de doeken is gedaan, springen we over naar een ander lid uit De groep. En dan moeten we maar hopen dat we nog een beetje informatie te weten komen over dat ene probleem. Ik kan zeggen dat ik dol ben op boeken uit het begin van de vorige eeuw. Mijn boekenkast staat er vol mee. Maar dit boek gaat tegen al mijn licht-feministische principes in. Misschien was het anders geweest, als Candace niet het voorwoord had geschreven. Zij stelt daar namelijk in dat deze vrouwen tegen nog precies dezelfde zaken aanlopen als onze generatie. Maar dat had zij mij niet hoeven vertellen. Ik had deze overeenkomsten liever zelf ontdekt. En dat maakt dat ik het boek zo traag als modder vond. Misschien moet ik het boek nog eens lezen over een paar jaar. Dan snap ik de problemen misschien beter. Al twijfel ik daar wel wat aan: ben nu al bijna 32. Hoe oud moet je zijn om de problemen van eind twintigers te begrijpen?

De groep

1  2  3  4  5

New York, de jaren dertig van de vorige eeuw. Negen jonge vrouwen vormen tijdens hun studie aan Vassar de Ivory Tower Group. Eenmaal afgestudeerd zoeken ze samen hun weg in het leven en in de grote stad. De groep beschijft hun vriendschappen, hun avonturen met mannen, carrieres, successen en mislukkingen in de eerste zeven jaar na hun afstuderen. Haarscherp en met goed gevoel voor humor laat McCarthy zien hoe de progeressieve instelling waarmee de jonge vrouwen de universiteit verlaten, in feite weinig meer is dan een verhuld elitair bewustzijn. Uiteindelijk maken bijna alle leden van de groep een knieval voor 'the American way of life', al hun studentenidealen ten spijt.