De intrigant RECENSIE

Ik beschouw mezelf als een pessimist. Zo ook met boeken. Wanneer de eerste zin me al niet aanspreekt, haak ik het liefste meteen af. Maar een eerste indruk hoeft niet altijd juist te zijn en dus zette ik door. De eerste paar bladzijdes van De intrigant spreken me weinig aan. Ik houd niet zo van die pogingen-tot-literaire-zinsnedes als ''koeien zwiepten met hun staarten en vogels tjilpten'' en dus moest ik moeite doen om mijn boek niet dicht te slaan. Maar al snel keerde het tij en raakte ik bevangen door het onheilspellende verhaal. Er hing iets mysterieus in de lucht en dat trok me toch wel aan. Ik las en ik las en raakte geboeid door de strubbelingen van de ''westerling'' in het Drenthse ons-kent-ons dorpje. Er is van alles gaande in het kleine dorp; van corruptie tot mishandeling - maar nergens wordt echt consequent op door gegaan. In de laatste paar hoofdstukken ontvouwt zich het geheimzinnige mysterie, maar komt dan eigenlijk zo uit de lucht vallen en eindigt net zo abrupt als het begon. Ik kan er niet teveel over zeggen zonder het plot te onthullen, maar een bevredigend gevoel hield ik er niet aan over. Er zitten te veel losse eindjes aan en het wordt allemaal veel te makkelijk afgedaan. De titel ''thriller'' verdient het in mijn ogen niet, maar het boek neemt je wel een paar uurtjes weg uit je eigen beslommeringen en is typisch zo''n simplistisch boek dat je in een middagje op het strand, al zonnebadend in een mooi resort, wegleest. Dus heb je zin in een eenvoudig tijdverdrijf op vakantie? Inpakken en wegwezen, zou ik zeggen!

De intrigant

1  2  3  4  5

"Ik ijsbeerde door de kamer, af en toe naar buiten kijkend, over de Esweg en het maïsveld. De uivormige torenspits van Noaber was niet meer dan een speldenknop. Een ouderwetse houtenbierkar vol joelende jongelui in oranje voetbalshirts begaf zich naar de Klompenschuur. De trainer schreeuwde het hardst van allemaal. He! Kutwesterling! Ben je nu nog niet verhuisd?"

Anna Verhulst verruilt de bruisende stad voor het pittoreske plattelandsdorpje Noaber. In het oude huis van haar oma hoopt ze haar verleden eindelijk achter zich te laten. De aanvankelijke dorpse gemoedelijkheid slaat echter snel om als Anna weigert haar buurmaneen stukje land te verkopen. De gemeenschap wil haar koste wat het kost weg hebben. Wanneer de sfeer steeds grimmiger wordt en Anna bedreigd wordt, staat ze met haar rug tegen de muur.

• Fictie top 6: maart 2021

• Golden Globes 2021 winnaars en hoogtepunten

• Spectaculaire Shadow and Bone trailer onthuld door Netflix