Ik was zijn kleine zusje RECENSIE

Zelden lees ik een waargebeurd verhaal, maar naar dit boek was ik toch wel erg nieuwsgierig. Nu moet ik zeggen dat ik meteen een bijzonder heftig waargebeurd verhaal heb uitgekozen om te lezen: de kippenvel staat nog steeds op m’n armen nu ik erover schrijf.â?¨ Het boek gaat over Vicky, die op haar twaalfde (!) driemaal wordt verkracht door haar vijf jaar oudere broer David. Later komt ze erachter dat ze zwanger is geraakt en al zes maanden het kindje van haar broer bij zich draagt. Uiteindelijk bevalt ze van een dochter, genaamd Kirsty. Na de verkrachtingen, tijdens de zwangerschap en de vele jaren daarna, vertelt ze niemand iets over wat haar op jonge leeftijd is overkomen. Ze verzint dat ze zwanger is geraakt door een vakantieliefde en houdt dit achttien jaar vol. In die achttien jaar gebeurt er ontzettend veel, wat niet altijd in detail wordt beschreven. In tien bladzijden komt de vader van Vicky te overlijden, haar moeder wordt opgenomen in het ziekenhuis en weer ontslagen, ze verhuizen twee keer en Vicky krijgt drie nieuwe relaties, waarbij ze van elke man apart een kind krijgt. Deze opeenstapeling van gebeurtenissen in zo’n kort stukje, zorgt ervoor dat het nogal verwarrend lezen is. Op een paar momenten moet je gokken naar de leeftijd van Vicky, omdat de jaren en de vele gebeurtenissen zo snel als een sneltrein voorbij vliegen, waardoor het een erg moeilijk te volgen verhaal wordt. Wanneer Vicky uiteindelijk besluit de gruwelijke incest-daden door haar broer van vroeger openbaar te maken, krijg je nog eens een opeenstapeling van verschillende onderzoeken, instanties die op bezoek komen, rechtzaken en de uiteindelijke opsluiting van haar broer David. Teveel! Het is een afschuwelijk waargebeurd verhaal welke zo aangrijpend is, dat het je om de haverklap kippenvel bezorgd. Ik snap heel goed waarom Vicky ervoor gekozen heeft er een boek over te schrijven, want haar leven stond in een klap op z’n kop. Maar er is zo ontzettend veel gebeurd dat je er bijna geen goedlopend verhaal van kunt maken. Twintig jaar aan gruwelijke gebeurtenissen in een boek van amper driehonderd bladzijden proppen vind ik erg zonde. Ondanks het volgepropte boek, is dit ongelooflijke en onvoorstelbare verhaal toch een absolute must-read!

Ik was zijn kleine zusje

Vicky Jaggers

25 maart 2011

ISBN 9789022558690
    Uitgever Arena
    272 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Silenced
  • Ondertitel:

op mijn dertiende kreeg ik een kind van mijn broer

Arena

Biografie

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

'Hij was mama's favoriet. Ik was zijn kleine zusje, en zijn slachtoffer,' aldus Vicky Jaggers. Hun moeder aanbad de grond waarop David liep en hij kon nooit iets kwaad doen. Ook Vicky was als klein meisje dol op haar grote broer. Tot hij Vicky op de ergst denkbare manier verraadde. Hij verkrachtte haar meerdere malen en bedreigde haar met de afschuwelijkste dingen om te voorkomen dat ze iemand vertelde over de hel waar hij haar doorheen liet gaan.

Op haar twaalfde kwam Vicky er achter dat ze zwanger was van haar broer, die dan zeventien is, maar ze was zo bang dat ze tegen iedereen loog over de vader.

Achttien jaar lang hield ze haar mond, tot haar broer zo'n groot gevaar was geworden voor de vrouwen in zijn omgeving, dat ze niet anders kon dan haar verhaal vertellen. Zoals David zelf in zijn proces zei: 'Ik ben gewoon slecht. Ik had op mijn zeventiende al hulp moeten krijgen, maar niemand hielp.' In 2005 werd hij veroordeeld tot levenslang.

MEMBER RECENSIES

• Vegetarische BBQ