De bruiloft RECENSIE

Verwacht geen eindeloos gezwijmel over jurken en taarten als je begint aan De bruiloft. Ja, het boek gaat inderdaad over een trouwerij, maar dat is lang niet het enige. De bruidegom uit het verhaal is de vader van Becky. Een vrouw die veel te veel tijd aan haar carrière besteedt en te weinig aan haar kinderen. Ze zit totaal niet te wachten op de nieuwe vlam van paps. Haar vriendin Janie komt de bruiloft wel van pas. Ze heeft net een nieuw bedrijfje opgericht als weddingplanner en aan deze eerste echte klus krijgt ze haar handen vol. De vrouwelijke dominee die de twee in de echt mag verbinden wordt flink op de proef gesteld wanneer haar dochter iets ernstigs overkomt. En dan is er nog de moeder van Becky met een niet al te gelukkig liefdesleven. Inderdaad, aan dit boek heb je je handen vol dankzij de vele verhaallijnen. De personages, die per hoofdstuk uitgelicht worden, zijn in het begin wel even moeilijk te volgen. Wie was wie ook al weer? Maar de aanhouder wint, dus wie even doorbijt komt terecht in een mozaïekvertelling rondom vele karakters met elk hun eigen verhaal. Een chicklit die niet alleen gaat over dertigers die shoppen, maar over een verscheidenheid aan vrouwen. Van tiener tot bejaarde. Van carrièretijger tot dominee. In sommige gevallen worden de karakters iets te extreem uitvergroot. Zo is het na een aantal hoofdstukken wel duidelijk dat Becky te veel werkt. Toch blijft het probleem herhaald worden en dat maakt het boek af en toe langdradig. De vele verhaallijnen zorgen er echter voor dat er na een wat saai hoofdstuk altijd weer een hoofdstuk komt over een personage dat wel boeit. Sophie King mag op haar tijd wat korter van stof zijn, maar ze weet wel een wereld te creëren waar je als lezer lekker in weg kan duiken. De bruiloft heeft eigenlijk wel iets weg van een soap. Een verhaal met veel personages die elkaar via via allemaal kennen en uiteraard regelmatig een lekkere cliffhanger om de spanning er in te houden.

De bruiloft

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Becky heeft de balans tussen het moederschap en haar carrière nog niet echt gevonden. Haar relatie met Steve staat daardoor onder druk. Daar komt nóg een stressfactor bij als haar vader Geoff opnieuw gaat trouwen met een vrouw die hij pas drie maanden kent. Becky vraagt haar vriendin Janie, die net bij een weddingplanner is ontslagen, om de bruiloft te organiseren. Helen, Becky’s moeder, is niet voor niets gescheiden, maar dit nieuws komt toch hard aan. En dan vindt ze zelf opeens een nieuwe liefde. De wat onconventionele dominee Mel die de huwelijksceremonie zal leiden, krijgt een crisissituatie thuis waardoor haar geloof opeens op de proef wordt gesteld. Zo is de aanloop naar het huwelijk van Becky’s vader dus allesbehalve perfect en dat zegt uiteindelijk meer over degenen om hem heen dan over de bruiloft zelf.

MEMBER RECENSIES

• Blonder wordt het niet