Hoe overleef ik mezelf? RECENSIE

Hoe overleef ik mezelf? is het vijfde deel in de razend populaire Hoe overleef ik…-serie. Ook ditmaal krijgt de 14-jarige Rosa te kampen met heel wat problemen; ze wordt flink gepest op school, heeft weinig tot geen vrienden en haar zelfvertrouwen ligt zowat onder het vriespunt. Ze is verlegen, onzeker en vindt zichzelf dik en saai. Dé - volgens haar - ideale oplossing: het creëren van Rooz, een nieuwe Rosa. Gemeen, brutaal en oneerlijk. Ze neemt een piercing, een nieuw kapsel en doet aan de lijn. Dit tot de grootste ergernis van haar mama en stiefvader Alexander (bijgenaamd Apenbil!). De straffen vliegen de deur uit en op zakgeld moet ze al zeker niet meer rekenen. Kan het nog erger? Wel, ik denk het niet en dit is toch wel een minpuntje aan het boek. Het ene probleem is nog niet van de baan of het volgende is er alweer. De opstapeling van problemen zorgt er dan ook voor dat er weinig spanning aan te pas komt, maar door een onverwachte wending naar het einde toe komt daar wat verandering in. Onrealistisch zou ik het niet gaan noemen, aangezien het zaken zijn die bij een echte puber door het hoofd spoken. Dit zorgt ervoor dat het boek ongetwijfeld herkenning oproept bij pubers en bij iedereen die er ooit één is geweest. De vele survivaltips geven een extraatje aan het verhaal, net als de e-mails en de gedichten van Jonas (met wie Rosa wat heeft - Internet Verkering). Ook zorgt de vlotte, toegankelijke schrijfstijl van Francine Oomen ervoor dat je met Rosa meeleeft alsof je haar persoonlijk kent. Hoe overleef ik mezelf? is gewoonweg een luchtig geschreven tienerboek voor de fans van de Hoe overleef ik…-serie en iedere andere puber die wel wat tips kan gebruiken.

Hoe overleef ik mezelf?

1  2  3  4  5
    (9 stemmen)

De puberteit, hoe voelt dat eigenlijk? Jij verandert, maar doen je ouders dat ook? Of denken ze nog steeds dat je een kleuter bent? Wat doe je als je ouders het er niet mee eens zijn dat je:
    - graffiti gaat spuiten,
    - een piercing laat zetten,
    - er een eigen mening op na houdt?

En wat doe je als je gepest wordt, terwijl je wilt dat iedereen je bewondert?
    Rosa bedenkt voor al deze vragen een oplossing: Rooz, de nieuwe versie. Maar is ze daar zelf nu wel zo blij mee? En is de wereld blij met Rooz?

Dit boek staat boordevol tips. Over moeilijk opvoedbare ouders en verstandige kinderen. Over de liefde, uiterlijk, onzekerheid en over moed en verandering. Een onmiskenbaar boek voor elke puber, of iedereen die van plan is dat te worden. Met veel e- & me-mails!

MEMBER RECENSIES

• Beier 1 - Zij die volgen