Spring maar achterop RECENSIE

Spring maar achterop gaat over Auden, een stil, bescheiden meisje wie voor het eerst kennis maakt met het leven van een tiener. Dit omdat zij zelf eigenlijk nooit een ‘echte’ jeugd heeft gehad. Haar ouders zijn gescheiden en Auden heeft zich vanaf dag één van haar schoolleven alleen maar gestort op haar school om haar moeder tevreden te houden. Ze besluit de hele zomervakantie bij haar vader te verblijven. Maar veel zin heeft Auden er nog niet in, want haar vader heeft een nieuwe vrouw, Heidi, wie ze niet uit kan staan en samen hebben zij net een kindje gekregen. Al gauw komt Auden erachter dat Heidi wel meevalt en ze biedt haar hulp waar ze kan. Haar vader is namelijk druk met het schrijven van zijn boek en kijkt niet of nauwelijks om naar zijn vrouw en pasgeboren dochter. Auden krijgt een baantje in de zaak van Heidi en leert veel mensen kennen, waaronder Eli; een jongen die net als zij kampt met slaapproblemen. Door Eli leert ze wat vriendschap is en hij laat haar veel dingen doen welke Auden heeft gemist in haar jeugd. Spring maar achterop heeft een 12+ stempel gekregen en daar ben ik het helemaal mee eens. Er zitten hier en daar namelijk een aantal typische tiener scènes in. Leuk om te lezen, maar na een paar tiener scènes heb ik het wel gezien. De schrijfstijl is simpel en het boek leest daarom erg fijn weg. Wel vind ik dat het verhaal wat langzaam op gang komt, waardoor je snel de neiging hebt om het boek naast je neer te leggen. Al met al is het een leuk boek voor tieners om gelezen te hebben. De boodschap van het boek is “Het is nooit te laat voor een tweede kans”, en dat heeft Sarah Dessen in het boek heel duidelijk gemaakt.

Spring maar achterop

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Auden, een stil en vroegwijs meisje, woont na de scheiding van haar ouders bij haar moeder. Om haar pijnlijke jeugd te vergeten en om te kunnen voldoen aan haar moeders hoge verwachtingen heeft ze zich volledig op haar school gestort. Tot overmaat van ramp lijdt ze ook nog eens aan slapeloosheid. Dan krijgt ze de kans om een zorgeloze zomer aan zee door te brengen bij haar vader en zijn nieuwe gezin. Een zomer die vol verrassende wendingen blijkt te zitten en die Auden eindelijk een stukje van haar jeugd teruggeeft. Ze krijgt een baantje in een hippe kledingboetiek en leert eindelijk de wereld kennen die ze zo heeft gemist: een meidenwereld vol vriendschap, meidenpraat en liefde. Ook ontmoet Auden haar soulmate Eli, een loner en voormalig fietskampioen, die net als zij aan slapeloosheid lijdt. Hij neemt haar mee op nachtelijke tochten waarin de twee eenzame zielen steeds dichter tot elkaar komen.