Wervelwind Merel RECENSIE

Wervelwind Merel, de titel van het boek waarschuwt de lezer al dat het hier niet om een ‘op-de-bank-hangende’ meid gaat. Het tegendeel is immers waar. De 10-jarige Merel moet iets om handen hebben, al is het maar om niet de hele dag aan haar wiebelbehoefte te moeten toegeven. Door haar grote liefde voor dieren komt ze terecht in het plaatselijke dierenasiel. Ze steekt er maar al te graag de handen uit de mouwen en gaat zelfs ‘zeuren langs de deuren’ om geld in te zamelen. Maar spijtig genoeg is Merel niet langer welkom in het asiel vanwege haar te drukke karakter en verstrooidheid. Gelukkig komt ze al snel weer met een nieuwe bezigheid aangevlogen: actievoeren voor de egels! Ze gaat er helemaal in op en samen met haar mama, stiefmoeder Lori, stiefzus April en (heel soms!) oudere broer Bram verzint ze de te gekste dingen die de egels – op welke manier dan ook - kunnen helpen. En als kers op de taart wordt ze ook nog eens uitgenodigd voor het tv-programma ‘Verkenning op vrijdagmiddag’. Nu kan ze toch echt wel niet meer aan die wiebelbehoefte weerstaan! Wervelwind Merel is een boek waar de jongere chicks zich zeker zullen kunnen in vinden. Niet alleen is het vaak lachen geblazen met de hyperactieve Merel, ook zitten er hier en daar wat dierentips verscholen. Leerrijk dus! Het leest lekker weg, weliswaar zonder veel spanning, maar dat was niet iets waar ik me echt aan stoorde. De cover weerspiegelt al helemaal haar enthousiasme waardoor je niet anders kunt dan het boek open te slaan en even helemaal in het leven van Merel binnen te dringen!

Wervelwind Merel

1  2  3  4  5

Merel heeft iets nieuws gevonden om zich helemaal op te storten: helpen in het dierenasiel. Uiteraard stormt ze daarbij in zeven sloten tegelijk, en algauw is ze niet langer welkom... Dan gaat ze actievoeren voor egels. Die hebben het namelijk steeds moeilijker in de stad. Daarmee heeft ze meer succes: Merel komt er zelfs mee op tv!