Niet alleen maar single RECENSIE

Niet alleen maar single is een intrigerende titel; je bent als single natuurlijk niet alleen maar single, maar je bent ook een werknemer, dochter en vriendin. En je kunt de titel ook lezen door te denken dat je niet alleen bent, maar juist een gezellige single. Als je dat hebt bedacht, heb je eigenlijk ook al meteen het leukste gedeelte van het boek gehad. De auteurs beginnen namelijk met een ellenlang voorwoord, daarna nog een inleiding - waar eigenlijk precies hetzelfde instaat - en dan beginnen ze met het uitleggen en vergelijken van een enorme hoeveelheid grafieken. Als wetenschapper is dat vast heel interessant, maar als lezer blader ik liever meteen door naar een interessanter gedeelte, zoals uitspraken uit de enquête en leuke verhalen van singles. Ook dat valt echter tegen. Het zijn een beetje saaie uitspraken en al helemaal geen lange, gekke, grappige dateverhalen zoals je nog wel eens in andere boeken ziet. Dus blader ik maar meteen door naar het einde op zoek naar de uitkomsten van het onderzoek en daarmee ben ik ook meteen op de hoogte van alle nieuwswaarde van het boek. Een dikke tegenvaller voor chicklitlezers dus, maar voor de wat meer geïnteresseerde wetenschappelijke lezer zal dit boek vast interessante feiten verbergen.

Niet alleen maar single

1  2  3  4  5

De afgelopen jaren zijn single vrouwen zowel uitgeroepen tot ‘happy singles’ als uitgemaakt voor dolende, onvolledige zielen die niet zonder man kunnen. Gegeven de vele meningen is het verbazingwekkend hoe weinig kennis er is over de daadwerkelijke beleving van single vrouwen. Niet alleen maar single maakt aan die lacune een einde met de resultaten van een grootschalige enquête naar de gevoelens, de ervaringen en de meningen van single vrouwen. Daarnaast is een groot aantal singles geïnterviewd. Op buitengewoon openhartige wijze praten vrouwen van alle leeftijden en achtergronden over vooroordelen, zelfredzaamheid, toekomstdromen, eenzaamheid, vriendschap, mannen, daten, onzekerheid en seks. Hun persoonlijke verhalen zijn afwisselend hilarisch, ontluisterend en inspirerend.

MEMBER RECENSIES

• Ginevra

• Populaire boeken die in oktober 2021 verschijnen