ZIN, lust in je leven door schrijven RECENSIE

Zin, lust in je leven door schrijven gaat – zoals je wellicht reeds had afgeleid uit de titel – over schrijven. Wanneer ik een boek over schrijven in mijn handen krijg, worden mijn “schrijffoutendetectoren” altijd extra sterk geactiveerd, want zo’n boek moet echt wel ontzettend goed zijn qua taalgebruik. In tegenstelling tot wat ik eerst had verwacht, gaat dit boek niet over hoe je hoort te schrijven. “Schrijf gerust fouten of oninteressante verhalen” vertelt Geertje Couwenbergh ons. Het boek focust zich vooral op de essentie van het vrije schrijven, het schrijven zonder remmingen en hoe het schrijven ons leven zelf kan verrijken. Via dit boek wil Geertje ons vooral duidelijk maken dat schrijven ons kan helpen om de essentie van ons eigen leven terug te vinden en dit in de meest alledaagse en eenvoudige zaken. Het boek bestaat uit 21 kleine hoofdstukken die telkens onderverdeeld zijn in een algemene inleiding, een meer diepgaand onderdeel dat vaak ook spiritueel getint is en tenslotte wordt er een oefening en enkele tips gegeven. Onderwerpen die ik zelf heel interessant vond, zijn de eerste gedachte, de Be-Woeste schrijver, on the road, dromen, schrijven en sex, schrijven vs. typen en zin-tuiglijk. Sommige onderwerpen zijn voor jou op dit moment misschien wat onduidelijk, maar laat dit alleen maar een extra stimulans zijn om dit heerlijke boekje aan te kopen en te lezen! Vergeet daarbij vervolgens vooral niet de oefeningen ook daadwerkelijk te doen, want ze zijn echt heel leuk. Zin, lust in je leven door schrijven – neem een pen, een stuk papier en geniet van dit boek!

ZIN, lust in je leven door schrijven

1  2  3  4  5

Laat ik eerlijk zijn. Ik ben niet de beste schrijver ter wereld. Ik maak nog steeds d- en t- fouten. Ik ben niet opgeleid als auteur. Ik breng niet al twintig jaar boeken uit. Er is één reden waarom ik dit boek heb gemaakt: ik ben hartstochtelijk en kansloos verliefd op schrijven. Ik geloof in schrijven om zin te krijgen in dit waan-zinnige en soms onzinnige leven. – Geertje CouwenberghZIN is niet zomaar een boek over schrijven. Dit is een boek over zin krijgen in je leven. Een pen, papier, je huid en haar: je hele wezen. Meer niet? Nee, meer heb je niet nodig. Ik beloof je dat je niet te-leurgesteld zult zijn. Wat je zoekt ligt letterlijk binnen handbereik. We gaan voor de jackpot. Ben je klaar om alles te vergeten wat je ooit hebt geleerd en je te herinneren wat je allang wist? Pak je pen, een stuk papier en laten we beginnen.