De briefwisseling RECENSIE

Glen is een jonge, Britse vrouw die uit verveling bij haar tante op een theeplantage in Ceylon gaat wonen. Ze start - per ongeluk - een briefwisseling met Marten, een puber uit Vlaanderen. De brief was namelijk bedoeld voor een Belgische gevangene. Vanwege een aantal gebeurtenissen in zijn familie heeft Marten de behoefte om zijn gedachten te uiten en hij besluit zich voor te doen als de gevangene. Het boek, dat zich voornamelijk afspeelt in de jaren voor de tweede Wereldoorlog, is absoluut geen chicklit. Wel is het een interessant boek voor lezers die graag lezen over cultuurverschillen en de band tussen twee mensen die met elkaar schrijven. Om en om wordt in de hoofdstukken verteld wat er gebeurt in de levens van de hoofdpersonen. Marten heeft het zoals iedere puber moeilijk met het vinden van zijn plek in de wereld. Het contact met zijn ouders is stroef en hij heeft maar weinig vrienden. Daarentegen is Glen ook niet helemaal tevreden met haar positie in de maatschappij.
Het verhaal komt erg langzaam op gang, voor het toewerkt naar een aantal belangrijke gebeurtenissen in de levens van beide hoofdpersonen. Het is jammer dat de originele Engelse titel, Smoke Portrait, in het Nederlands De briefwisseling is geworden. Natuurlijk kan het verhaal niet verteld worden zonder de correspondentie tussen Glen en Marten, maar er wordt gesuggereerd, ook door de flaptekst, dat het boek vol brieven staat en dat is niet zo. De briefwisseling was voor mij een boek om bijna niet doorheen te komen. Het boek krijgt van mij dan ook maar 2 hartjes.

De briefwisseling

1  2  3  4  5

Voor de jonge Engelse Glen valt er in 1936 weinig opwindends te beleven in Engeland. Ze besluit een poosje bij haar tante te gaan wonen, die op Ceylon een theeplantage beheert. Daar begint Glen een briefwisseling met een Belgische gevangene. Maar de brieven komen per ongeluk terecht bij Marten, een eenzame Vlaamse puberjongen. Hij snakt naar contact met de wereld buiten zijn dorp en besluit terug te schrijven uit naam van de gevangene. Hun correspondentie ontwikkelt zich tot een voorzichtige vriendschap, die cruciaal blijkt te zijn in de schaduw van de ophanden zijnde Tweede Wereldoorlog. Meeslepende literaire roman die zich afspeelt op het koloniale Ceylon en het Belgische Mechelen tijdens de opkomst van het fascisme in Europa.