Noorderlicht RECENSIE

Noorderlicht is het laatste boek dat Paul Goeken, de man achter de naam en het succes van Suzanne Vermeer, heeft geschreven. Ik had al meerdere boeken van hem - of moet je toch nog haar zeggen? - gelezen en was dan ook erg benieuwd naar dit laatste boek. In Noorderlicht draait het allemaal om Kim. Ze heeft last van depressiviteit, ziet alles in het leven negatief en na het overlijden van haar vader is het er niet beter op geworden. Haar broer Eric probeert haar positiever in het leven te laten staan, maar dit is vaak tevergeefs. Daarnaast heeft ze een vriend, Brian, waarvan Eric denkt dat hij op Kims geld uit is. Op een dag gooit Kim heel haar leven om en besluit toch positiever te gaan kijken naar de dingen. Dit resulteert in een reis naar en door Noorwegen met 5 vrienden; Brian, Eric, Martin, Celine en Marieke. De laatste drie personen komen in het verhaal zonder dat de verbanden tussen hen uitgelegd zijn. Met veel spanningen trekt de groep door Noorwegen. Niet iedereen blijkt het even goed met elkaar te kunnen vinden, maar Kim heeft de tijd van haar leven. Vooral omdat haar verjaardag er aan zit te komen en dat is tevens de dag waarop ze met groot nieuws wil komen. Helaas wordt alle feestvreugde van haar verjaardag bruut verstoord als blijkt dat de groep de volgende ochtend niet compleet is. Vanaf hier wordt het boek pas echt spannend, wat ik toch een redelijke teleurstelling vond. Noorderlicht is wel een boek dat je, door de korte hoofdstukken, makkelijk wegleest, maar het verhaal komt te langzaam op gang. Als je eenmaal in het spannende gedeelte zit wil je alleen nog maar doorlezen om uit te vinden hoe de reis van de groep verder zal verlopen en voor je het weet heb je dan alweer de laatste bladzijde omgeslagen. Ondanks het langzame begin, eindigt het verhaal toch spannend en zoals het hoort bij een literaire thriller. Voor de echte Suzanne Vermeer fans is het een boek dat je gelezen moet hebben, maar heb je nog nooit een boek van Suzanne Vermeer gelezen, begin dan niet met dit boek.

Noorderlicht

1  2  3  4  5
    (8 stemmen)

Kim Romeijn wordt bijna dertig en ze wil dit met haar vrienden groots gaan vieren tijdens een rondreis door Noorwegen. De reis is ook een test voor haar knipperlichtrelatie met Brian. Ze wil hem daar ten huwelijk vragen. Maar haar broer Eric twijfelt aan Brians intenties. De vijf mensen die Kim mee heeft gevraagd zijn totaal verschillend en onderling ontstaan er al snel spanningen. Wanneer ze onderweg door een ander reisgezelschap worden ingehaald voelen ze ook de vijandigheid tussen beide gidsen. Als Kim en Brian de ochtend na haar verjaardag door Eric gewekt worden, eindigt hun onbezorgde leven. Niet iedereen heeft de nacht overleefd... Wie kan Kim nu nog vertrouwen?