Wat de pot schaft RECENSIE

Wel eens gekookt met een ecofabulous twist? Zo niet: Lisette Kreischer legt je in haar nieuwe kookboek Wat de pot schaft in geuren en kleuren uit hoe je biologisch moet koken en waarom dit zo gezond is. De missie van de veganistische schrijfster is om het idee dat makkelijk, duurzaam en biologisch niet samen gaan de wereld uit te helpen. Daar waar haar eerdere kookboek Ecofabulous koken in alle seizoenen voornamelijk culinaire hoogstandjes bevat, wil ze met dit boek ook wannabe keukenprinsen en –prinsessen aan een ecofabulous prakkie krijgen. Ze richt zich op koks die van makkelijke traditionele gerechten houden. De biologische ingrediënten voor deze maaltijden zijn gewoon in de supermarkt te koop.

Wat de pot schaft bevat recepten voor onder meer stamppot boerenkool met worst, snert, spaghetti bolognese en hutspot. Kreischer zegt dat deze gerechten in een handomdraai zijn gemaakt, maar jemig wat zijn de ingrediëntenlijstjes soms lang. Dit schrikt mij op het eerste oog een beetje af, omdat ik veel ingrediënten niet in mijn kast heb staan. Anijszaadjes? Boekweitmeel? Komijnpoeder?! De bereiding van gerechten met een ecofabulous twist vereist dus wel wat extra rondjes door de supermarkt.

Naast recepten staan in het boek verhalen, opmerkingen en tips van Kreischer. Ook heeft ze haar vrienden en vader bij dit boek betrokken. Dit geeft het kookboek iets warms en gezelligs. Wat de pot schaft is vormgegeven met een ratjetoe van afbeeldingen, geïnspireerd door Charlie Chaplin en de jaren ’30. Je moet er van houden, maar naar mijn mening geeft het dit boek een aparte twist die bij het ‘nieuwe koken’ past. Nog een pluspunt: koken 2.0! In het boek zijn zes QR-codes geplaatst die linken naar filmpjes waarin de schrijfster variatietips geeft of een bepaald element uit een recept toelicht.

Wat de pot schaft

1  2  3  4  5

Veel mensen willen graag duurzamer en bewuster leven en vooral ook eten. Zij zoeken in de winkel naar eco-producten, maar schrikken terug van ingewikkelde recepten. Duurzaam, biologisch en makkelijk, gaat dat wel samen? Deze veelgestelde vraag bracht Lisette op het idee om een kookboek samen te stellen met traditionele gerechten die iedere Nederlander geregeld maakt. Zij laat zien hoe je deze maaltijden op een aantrekkelijke en verantwoorde manier kunt klaar maken, met ingredienten die ook verkrijgbaar zijn in de supermarkt. Van andijvie stamppot tot spaghetti Bolognaise, een erwtensoep, hete bliksem of Haagse bluf, gezonde gerechten die zo op tafel staan!