How to be a woman RECENSIE

Nadat Caitlin Moran vorig jaar Engeland veroverde met How to be a woman is het nu de beurt aan Nederland en België. We krijgen de eer om kennis te maken met de feministische ideeën en overtuigingen van deze Engelse columniste. In How to be a woman schrijft Moran zeker niet over koetjes en kalfjes, integendeel zelfs. Ze is recht voor z''n raap en windt er totaal geen doekjes om. Ook durft ze haar persoonlijke leven helemaal bloot te leggen. En dit laatste mag je gerust ook letterlijk interpreteren. Van haar eerste menstruatie tot de abortus die ze liet uitvoeren, Moran gaat geen enkel onderwerp uit de weg.

How to be a woman is een ontzettend gehypet boek, maar kon het aan deze hoge verwachtingen voldoen? Ik heb zelf in ieder geval vol fascinatie dit boek uitgelezen. Soms gaat het voor mij iets te ver, maar dat is een persoonlijke mening. Ik ben er wel van overtuigd dat iedere vrouw - en man? - op zijn minst dit boek gelezen moet hebben. Daarna beslis je zelf welk standpunt je inneemt. Maar de ideeën van Caitlin Moran zetten je in ieder geval wel aan het denken. How to be a woman – een feministisch boek dat iedere vrouw gelezen moet hebben!

How to be a woman

Caitlin Moran

1 februari 2012

ISBN 9789029583367
    Uitgever De Arbeiderspers
    320 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

How To Be A Woman
  • Ondertitel:

Vrouw zijn, hoe doe je dat?

De Arbeiderspers

Non-fictie

1  2  3  4  5

Vrouwen hebben het nog nooit zo goed gehad. We hebben stemrecht en de Pil, en sinds 1727 worden we niet meer als heksen verbrand. Maar een paar vraagjes blijven knagen. Waarom worden we geacht brazilians te hebben? Is botox wel een goed idee? Hoe moet je je vagina eigenlijk noemen? Waarom dragen we schoenen waar we niet in kunnen lopen?

Deze vragen en nog veel meer beantwoordt Moran in dit boek, half memoir, half manifest. Het verhaal start op haar dertiende verjaardag, en stoomt door haar puberteit, het werkende leven, stripclubs, liefde, abortus, winkelen, moederschap en daar weer voorbij. Taboedoorbrekend, hilarisch en meeslepend. Een feministisch manifest voor vrouwen van 13 tot 100.