Diamant RECENSIE

‘Bederf niet hetgeen je hebt door te verlangen naar wat je niet hebt; herinner je, dat wat je nu hebt ooit iets was waar je naar verlangde.’

Dit mooie citaat van Epicurus is heel toepasselijk op het boek van Jennifer McVeigh en schetst voornamelijk de karaktertrekken van de protagoniste Frances Irvine.
Diamant vertelt het verhaal van de jonge 19-jarige vrouw Frances die aan het eind van de negentiende eeuw door het noodlot getroffen huis en haard in Engeland moet verlaten om een nieuw onbekend leven te beginnen in de kaapkolonies in Zuid-Afrika. Een leven ver verwijderd van het beschaafde Londen ziet ze niet zitten en zeker niet aan de zijde van een echtgenoot die ze nauwelijks kent. Maar aan het begin van haar reis leert ze op het schip een jongeman, William, kennen die haar onervaren wereld op zijn kop zet. Hij brengt de lust en de verlangens van Frances naar boven die ze voor Edwin, haar toekomstige echtgenoot, nooit heeft gevoeld. Maar haar droom om bij hem te zijn, wordt ruw verstoord wanneer ze de realiteit onder ogen ziet en afscheid van hem moet nemen wanneer ze in Zuid-Afrika aanmeren.
Deze historische roman voert menigeen langs exotische plaatsen. Het is een avontuurlijke reis van opgroeien en keuzes maken. Wat ik geweldig vond aan deze roman is dat ik als lezer de groei van Frances mee mocht maken. Van een naïef, verwend eendje verandert ze in een jonge vrouw die aan het einde van haar ‘emotionele reis’ realiseert wat ze nou werkelijk in haar leven wil en wat ze voornamelijk in haar leven mist. En dat is ironisch genoeg meestal hetgeen wat je aanvankelijk niet verwacht. Als een liefhebber van historische romans is dit boek bij mij zeker in de smaak gevallen, maar tegelijkertijd vond ik het ietwat langdradig. Sommige passages over de diamantmijnen mochten wel wat korter. Op een gegeven moment wordt het wel duidelijk hoe die eruitzien en onder welke omstandigheden die zich bevinden. Af en toe leek het alsof de schrijfster ons extra bewust wilde maken over de barre omstandigheden waaronder de arbeiders daar werkten. Maar daarentegen heeft de schrijfster wel een duidelijk beeld geschetst van de kaapkolonies in deze periode en dat is toch weer een bijzondere prestatie.

Zara Mansourova, winnares recensiewedstrijd

Diamant

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Het is het einde van de 19e eeuw en met haar ouders verliest de Engelse Frances ook haar geld en thuis. Haar familie stelt haar voor de keuze: werken als gouvernante op het platteland of trouwen met dr. Edwin Matthews, een verre neef die als dokter werkt in Zuid-Afrika. Ze kiest ervoor haar thuisland te verlaten en vertrekt richting een onzekere toekomst. Op het schip, op weg naar Zuid-Afrika en haar verloofde, ontmoet ze William, die alles heeft wat ze in Edwin zoekt: charme, geld, en connecties. Ze valt voor hem, maar als het schip aanmeert in Kaapstad moeten ze afscheid nemen. Gevangen in een huwelijk met een man die ze niet echt kent, bezwijkt ze voor de verleidingen van William als hij haar op komt zoeken. Maar met welke motieven bezoekt William haar? En kent ze hem wel beter dan Edwin?