Voorbij de liefde RECENSIE

Alice Raikes pakt in haar woonplaats London in een opwelling de trein naar haar twee zussen in Edinburgh. Tien minuten na aankomst neemt ze halsoverkop de trein weer terug, het tweetal in het ongewisse latend.  Diezelfde avond ligt de jonge vrouw na een dubieus ongeluk in coma. Alice is bewust van haar gevangenschap in eigen lichaam, maar kan niet anders dan haar lot afwachten. Schrijfster Maggie O`Farrell  schotelt de lezer flarden van (jeugd)herinneringen van Alice, haar familie en geliefden voor. Gebeurtenissen die een beeld geven van wie de jonge vrouw is: van intieme liefdesrelaties en familiebanden tot de strijd met zichzelf. Puzzelstukjes vallen samen en gedurende het verhaal wordt duidelijk wat Alice die bewuste dag zo van streek maakte.

’Ik was zo gegrepen door dit boek dat ik me ziek heb gemeld om het te kunnen uitlezen’, klinkt de quote van Esther Freud op de omslag. Als ik mijzelf een ongegeneerde dag vrij kon permitteren, had ik precies hetzelfde gedaan. Een boek heeft mij nog nooit zo geraakt als Voorbij de liefde. In deze ontroerende roman brengt O`Farrell de mens en al zijn gevoelens en emoties weergaloos onder woorden. De schrijfster vertelt niet, maar laat zien, voelen en beleven. Dit doet zij door met haar beschrijvingen onder je huid te kruipen: werd Alice´s hart gebroken dan voelde ik extreme hartzeer. O`Farrell heeft in haar verhaal op creatieve wijze met tijd en perspectief gespeeld, waardoor Voorbij de liefde zich van andere boeken onderscheid. Ik heb nog nooit gehuild tijdens het lezen, maar deze roman kreeg het voor elkaar. Na het omslaan van de laatste bladzijde had ik een brok in mijn keel: ik moest dit verhaal loslaten, maar dat wilde ik nog lang niet.

Voorbij de liefde

Maggie O'Farrell

11 maart 2012

ISBN 9789047202769
    Uitgever Artemis & Co
    336 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

After you'd gone

Artemis & Co

1  2  3  4  5

Op een ochtend stapt Alice Raikes in Londen op de trein naar Edinburgh, waar haar zussen haar opwachten op het station. Diezelfde avond ligt ze in coma in een ziekenhuis in Londen – na een ongeluk dat misschien geen ongeluk was. Terwijl Alice balanceert op de grens tussen leven en dood, verzamelt haar familie zich om haar bed. Ze wachten en halen herinneringen op, waardoor oude spanningen komen bovendrijven. Langzaam komen ook Alices eigen herinneringen weer terug: aan haar jeugd en aan haar grote, voorgoed verloren liefde.