8 tips om gezonder te eten zonder een streng dieet

Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig gezond eet. Naast dat het een trend is, is het natuurlijk ook gewoon goed voor je gezondheid en om vol zelfvertrouwen het bikini seizoen in te gaan. Maar welke veranderingen moet je nu maken als je geen zin hebt in een streng dieet? Wij zetten 8 tips op een rij voor je.
 
1. Geen suiker
Hiermee bedoelen we dat je stopt met de snoepjes, koekjes, zoet broodbeleg en vooral frisdrank en energiedrank. Dit klinkt als iets wat extreem moeilijk is maar het blijkt dat suiker een extreem effect op je heeft. Het stimuleert namelijk hetzelfde gevoel als cocaïne in je hersenen en het is acht keer meer verslavend. Niet zo gek dus dat wij altijd verlangen naar een koekje en snoepje. Maar als je stopt met suiker raakt je lichaam daar na een maand aan gewend en kan je makkelijk zonder suiker. Je zult ook merken dat het wonderen doet voor je lichaam. Maar stop niet gelijk 'cold turkey' stop langzaam aan, anders kan je het zwaar krijgen. 
 
2. Vervang suiker
Natuurlijk wil je nog wel iets lekkers af en toe en onze gouden tip is dan ook om zelf te lekkers te maken! Er zijn veel gezonde kookboeken zoals puur eten - Pascale Naessens en powerfood – Rens Kroes. In dit soort boeken vind je heerlijke recepten van koekjes tot chocolade taart. De truc is dat je gezonde en natuurlijke ingrediënten gebruikt. En er worden natuurlijk zoetmakers gebruikt zoals dadels, honing en algarve siroop. 
 
3. Eet geen groenten en fruit uit een potje
Haal je groenten en fruit altijd vers dan heb je altijd alle goede voedingsstoffen er nog in zetten en is de smaak zoveel beter. Groenten en fruit uit een potje hebben minder vitaminen en mineralen en zit vaak vol met conserveringsmiddelen en toegevoegd zout. 
 
4. Eet minder vlees en meer vis
Af en toe een biefstuk is natuurlijk heerlijk maar een mens heeft niet zoveel vlees nodig. Vis daarin tegen zit vol met belangrijke voedingsstoffen die goed zijn voor onze huid, haren en immuunsysteem. 
 
5. Eet chocolade
Ja, je hoort het goed eet chocolade! En nee geen witte chocolade, melk chocolade of bonbons. Pure chocolade zonder toegevoegde suiker is heel goed voor! En je wordt er gelukkig van. 
 
6. Eet minder koolhydraten
Brood, pasta, rijst en aardappelen het zit allemaal vol koolhydraten en in bijna elk dieet vertellen ze je dat je hiermee moet stoppen. Maar je lichaam heeft ook koolhydraten nodig en de energie die ze je geven. Kies daarom op een dag maar één bron van koolhydraten uit. Dus niet ontbijten en lunchen met brood en dan in de avond nog pasta. Maar ontbijt met yoghurt. Lunch met een salade en eet in de avond lekker die pasta. 
 
7. Let op je porties
Probeer langzaam aan je porties te verkleinen. Dus schep niet een tweede keer op. Je lichaam heeft meestal helemaal niet zoveel eten nodig als dat wij consumeren. Je lichaam zal wennen aan de porties.
 
8. Eet altijd ontbijt
Iedereen weet het eigenlijk wel maar zoveel doen het niet doordat ze geen honger hebben of geen tijd hebben in de ochtend. Maar ontbijten is de belangrijkste maaltijd. Door het eten kan je lichaam namelijk opstarten en naar behoren gaan functioneren. Als je het ontbijt overslaat zal je stofwisselingen langzamer gaan werken, zal je minder energie hebben en kan je je minder goed concentreren. Erg belangrijk dus!
 
Ga jij dit proberen?
 
Bron: bron, bron, bron, bron

GERELATEERDE ARTIKELEN

  • Recensie: Vijftig tinten kip

  • Recept: zelf macarons maken

  • Het boek van Soof

  • Eet jezelf depri met Grazia

  • De makkelijke maaltijd

Aanbevolen voor jou:

Zoek in artikelen