Like Crazy (DVD) RECENSIE

‘Je eerste liefde’ Voor iedereen roept deze kreet andere herinneringen op. In Like Crazy staat de eerste liefde van de Britse Anna (de beeldschone Felicity Jones) en de Amerikaanse Jacob (Anton Yelchin) centraal. Anna studeert voor een jaar in Amerika en wordt hier verliefd op haar studiegenoot Jacob. Na een romantische versierpoging (zij stopt een briefje tussen zijn ruitenwissers) beleven zij een gepassioneerde en intense romance. Omdat het visum van Anna bijna afloopt, moet zij voor tweeënhalve maand terug naar Engeland. Het afscheid dat Anna en Jacob gepland hebben, is emotioneel gezien zo heftig, dat zij besluit niet te gaan. Op dit moment wint de liefde, maar deze keuze komt beiden duur te staan. Wanneer Anna voor zeven dagen teruggaat naar Engeland om aanwezig te zijn bij een huwelijk, mag zij bij terugkomst in Amerika het land niet meer in en zo worden Anna en Jacob gedwongen tot een langeafstandsrelatie. Maar hoelang en onder welke voorwaarden wacht je op jouw eerste liefde?

De film valt onder het genre ‘drama’ en dat is niet zonder reden: het is absoluut geen ‘feel good movie’, maar een beschrijving van de liefde in de puurste vorm. Twee jonge mensen worden verliefd en proberen deze liefde in moeilijke situaties te blijven handhaven. Geen overbodige toeters en bellen in deze film, maar filmtechnieken die prachtig en puur worden toegepast en er dan ook voor zorgen dat de liefde tussen deze twee personen extra duidelijk naar voren komt. Ook de symboliek viert hoogtij in deze film, dit is een reden voor mij om de film nog eens te kijken. De meestgehoorde kritiek gaat over de al dan niet aanwezige spanning tussen de twee hoofdrolspelers. En om dan toch een minpunt van deze film op te noemen: de chemie tussen de hoofdpersonen komt niet goed over. Maar dit is geen reden om de film niet te kijken. Het verhaal, de mooie spelers en de filmtechnieken winnen het hier van de (helaas) gedeeltelijk afwezige chemie tussen Anna en Jacob.

Geloof jij in langeafstandrelaties?

Like Crazy

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

De film van regisseur Drake Doremus vertelt het verhaal van de Britse studente Anna (Felicity Jones) en haar Amerikaanse studiegenoot Jacob (Anton Yelchin) die smoorverliefd op elkaar worden. Ze beginnen een hartstochtelijke relatie die hun leven voorgoed verandert. Door onvoorziene omstandigheden komt hier plots een einde aan. Anna wordt door visumproblemen uit de VS gezet en moet noodgedwongen terug naar Londen.

- Bekijk hier de trailer: