The Hunger Games (DVD) RECENSIE

Ineens was het boek overal te vinden en kon je er niet meer omheen: The Hunger Games. De boeken over de jaarlijkse Hongerspelen waaraan de twaalf districten van Panem mee moeten doen, zijn razend populair. Niet zo gek dat er al snel een film kwam van het eerste deel.

Waar films soms totaal anders kunnen zijn, is dit bij The Hunger Games niet het geval. Katniss Everdeen woont samen met haar moeder en zusje Prim in het armste district van Panem. Het is de eerste keer dat Prim mee doet aan de loting waaruit een jongen en een meisje wordt gekozen die mee moeten doen aan de Hongerspelen. De Hongerspelen is een straf van het Capitool nadat de districten lang geleden een opstand tegen het Capitool hadden verloren. Tot Katniss’ verbazing wordt Prim uitgekozen om mee te doen aan de gruwelijke strijd. Katniss besluit direct om zich vrijwillig aan te melden en is dan officieel een van de deelnemers aan de Hongerspelen. Samen met Peeta, de jongen die is uitgeloot, vertrekt Katniss naar het Capitool om te trainen. Daar genieten de inwoners van het jaarlijkse gebeuren en maken er een hele show van. Katniss moet alles op alles zetten om de harten van de inwoners te veroveren, zodat ze er straks niet helemaal alleen voor staat in de arena. De arena waar een meedogenloze strijd zal gaan plaatsvinden die slechts één iemand zal overleven…

The Hunger Games is echt een geweldige verfilming van het boek. Het eerste deel van de film oogt soms wat zwak en komt wat traag op gang, maar zodra de strijd begint, is het alleen maar vreselijk spannend. Jennifer Lawrence weet de rol van Katniss ontzettend goed neer te zetten en ik kan dan ook niet snel een andere actrice bedenken die de rol beter had kunnen spelen. De sfeer, vooral tijdens de strijd, is vaak wat grimmig en doet wat denken aan Twilight. Maar dit maakt de film alleen maar spectaculairder. Heel af en toe zitten er wel wat gruwelijke momenten in waardoor je het liefst even wegkijkt. Dat is ook niet zo heel vreemd als je weet wat de deelnemers aan de Hongerspelen allemaal moeten doen. Ook nog een pluspunt aan de film: de muziek die gebruikt wordt. Erg fijn om naar te luisteren! Gelukkig is dit pas de eerste film en kunnen we er nog twee verwachten. Goed, het duurt nog even voor ze er zijn, maar het zal het wachten zeker waard zijn.

Ben je het met Danique eens en vond je The Hunger Games ook een goede verfilming van het boek?

The Hunger Games

1  2  3  4  5
    (44 stemmen)

Scifi-drama waarin Katniss (Jennifer Lawrence) deelneemt aan de jaarlijkse Hunger Games op televisie, waarin tieners uit twaalf districten vechten tot de dood. In een nabije toekomst is het voormalige Noord-Amerika verdeeld over twaalf districten die jaarlijks één jongen en één meisje leveren voor The Hunger Games. Hierbij worden de jongeren in een gigantische arena gezet, waar slechts één levend uit kan komen. De rest van het volk wordt gedwongen het mediaspektakel live op televisie te volgen. Wanneer het zusje van de zestienjarige Katniss Everdeen wordt geselecteerd voor The Hunger Games twijfelt ze geen moment en neemt ze haar plaats in. Vanaf dat moment heeft ze nog maar één doel: overleven tegen elke prijs.

- Gebaseerd op het gelijknamige boek van Suzanne Collins
    - Verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray
    - Bekijk hier de trailer van The Hunger Games: