Het Bombardement (BIOS)

Het Bombardement is een film over een belangrijke gebeurtenis, een zwarte bladzijde, in de Rotterdamse geschiedenis. Op 14 mei 1940 rond 13:30 uur voerden de Duitsers - in het kader van de Duitse aanval op Nederland - een bombardement op Rotterdam uit, die in korte tijd een groot deel van de stad verwoestte. De verwoesting is Rotterdam gelukkig te boven gekomen, maar de sporen zijn nog steeds zichtbaar en de angst is nog steeds voelbaar voor diegenen die het hebben meegemaakt. Het is een gebeurtenis die we niet mogen vergeten, een verhaal dat verteld móet worden. En dat hebben ze met Het Bombardement geprobeerd.

Het verhaal gaat over Vincent, een arme jongen, die als knecht werkt in een hotel. Hij droomt ervan om samen met zijn broer naar Amerika te vertrekken, waar zijn broer eindelijk de door hem zo nodige longoperatie kan krijgen. Met een bokswedstrijd wint Vincent twee tickets, dus het ziet ernaar uit dat deze droom werkelijkheid gaat worden. Maar... door de dreiging van de Duitse bezetting vertrekt het schip niet meer vanaf Rotterdam, maar vanaf Londen. En om in Londen te komen hebben ze geld nodig. In het hotel ontmoet Vincent de welgestelde Eva, een mooie meid, waar hij op slag verliefd op wordt. Eén nadeel: ze gaat trouwen met een ander, de rijke zakenman Dirk. Om geld te verdienen voor zijn ticket naar Londen rijdt Vincent - in opdracht van Dirk - naar Doesburg om de gevangen genomen Duitse familie van Eva op te halen. Stiekem gaat Eva met hem mee en ze bouwen een band op, een wel heel goede band. Maar... zullen ze het bombardement overleven?

Het enige wat me te binnen schiet als de film afgelopen is, is: 'goed geprobeerd, maar niet gelukt.' Een film met zo’n decor, zo’n onderwerp, zou toch écht bij je binnen moeten komen. Maar dat deed het bij mij niet. Ik voelde geen angst, geen liefde, geen verdriet. Helemaal niets. En dat is toch echt vreemd voor een emotioneel persoon als ik. De reden? Ik denk dat dit meerdere oorzaken had.

Ten eerste de cast, een niet onbelangrijk onderdeel van een film - acteurs kunnen een film maken of breken. Waarom werd er gekozen voor een zanger en een debuterende actrice om de hoodrollen te spelen in zo’n belangrijke film? Een groot risico lijkt me. Heel Nederland leek in de ban te zijn van deze vraag en de vraag of Jan Smit wel zou kunnen acteren. Ik besloot hem het voordeel van de twijfel te geven en blanco de film in te gaan, ondanks dat er ik na het zien van de trailer niet heel warm van geworden was. Maar wat bleek... het acteerwerk van Jan viel eigenlijk best mee. Hij speelde niet de sterren van de hemel en ik denk niet dat hij de beste persoon voor de rol was, maar slecht was het niet te noemen. Ik werd juist niet warm of koud van Roos van Erkel, die de rol van Eva vertolkte. De debuterende actrice, die qua looks supergoed in de film past, speelde naar mijn idee heel vlak en niet overtuigend. En dat vond ik eerlijk gezegd ook van de liefde tussen de twee. Er was geen chemie en de vonken spatten niet van het scherm. Dat is toch wel een vereiste van zo’n heerlijk cliché liefdesverhaal.

Daarnaast vond ik de film ook wat rommelig overkomen. Ik vond het goed verzonnen dat ze de gewone beelden afwisselden met zwart-wit beelden en oude beelden, maar de uitvoering ervan was nogal onrustig.

Tot slot het bombardement... ondanks dat het maar een klein deel van de film in beslag nam, heeft dit me niet gestoord. In werkelijkheid duurde het bombardement ook maar iets van 14 minuten. De verfilming ervan vond ik goed, maar de angst van de mensen kwam niet op me over. En dat vind ik jammer bij zo’n afschuwelijke gebeurtenis. Ik zat er ook niet helemaal in leek wel, ik werd niet meegesleurd met het verhaal en verscheurd door het verdriet. Ook irriteerde ik me een beetje aan het feit dat ik na het bombardement duidelijk naar een filmset zat te kijken. Het zag er zo nep en gekunsteld uit, dat moet volgens mij beter kunnen. De nasmeulende vuurtjes waren allemaal té netjes en voor mijn gevoel met een liniaal uitgemeten in beeld gebracht.

Ik vind het jammer om dit te moeten zeggen, maar ik vind dat de film geen eer doet aan het daadwerkelijke bombardement en de angst en het leed wat dit veroorzaakt heeft. Goed geprobeerd, maar zéker niet gelukt.

Ben jij van plan om Het Bombardement in de bios te gaan kijken?