Take this Waltz (DVD) RECENSIE

Mijn gevoel over Take This Waltz: een ietwat vage en droevige film. De hoofdpersoon Margot (gespeeld door Michelle Williams) is een beetje een raar meisje, eentje met een gebruiksaanwijzing zullen we maar zeggen. Zo laat ze zich in een rolstoel over een vliegveld rijden. Niet omdat ze niet kan lopen of omdat ze vliegangst heeft, nee, ze heeft angst voor overstappen. Ze vind het eng om in between things te zijn, zoals ze zelf aangeeft. Ook draagt ze in de film elke dag oranje kleding (of tenminste iets met oranje erin) en kom je er gaandeweg achter dat ze nog meer rariteiten heeft.

Het verhaal: Margot ontmoet de knappe Daniel in het vliegtuig. Ze raken aan de praat en er lijkt meteen een vonk over te slaan. Als ze een taxi delen blijkt dat ze wel heel dicht bij elkaar wonen, ze zijn overburen. Wat een toeval! Er doet zich alleen een heel klein probleempje voor: Margot is getrouwd. Ze probeert Daniel uit haar hoofd te zetten, maar dat is vrij lastig als de man in kwestie letterlijk tegenover je woont en je hem elke dag (met opzet) ziet lopen. En wil Margot Daniel eigenlijk wel vergeten?

De vaagheid van de film kwam door de karakters in de film, maar ook een beetje door de manier van filmen. Het leek namelijk de hele tijd of de film een beetje overbelicht was, alles had telkens een oranje gloed, en dan creëer je toch een aparte sfeer. Daarnaast vond ik dat er onwijs veel naakt in de film voorkwam, zeker voor een Amerikaanse film. En dan heb ik het niet over een tevoorschijn piepende tepel hier en daar, nee, gewoon echt full frontal. Meer à la Nederlandse films.
De film wil een duidelijke boodschap meegeven: al het spannende ‘nieuwe’ wordt ook een keer oud en het gras lijkt altijd groener aan de overkant, maar is dat wel echt zo? Ik vond Take This Waltz een mooie film, een droevige film, met goede acteurs en een duidelijke boodschap. Maar doordat de film zo vaag is, had ik in het begin wel echt moeite om in het verhaal te komen. In het begin hoorde ik mezelf steeds denken: “wat IS dit?”

Warning: ondanks de grappige stukjes die er her en der wel inzitten is Take This Waltz geen feelgood movie!

Ben je na het lezen van de recensie nieuwsgierig geworden naar deze film?

Take This Waltz

1  2  3  4  5

Je zal maar gelukkig getrouwd zijn, je leven goed op de rit hebben en dan opeens smoorverliefd worden op je buurman. Wat doe je dan? Is het een tijdelijke bevlieging of blijkt de buurman eigenlijk je grote liefde te zijn? Dit is het dilemma van Margot (Michelle Willams), 28 jaar. Om tot een goede beslissing te komen besluit ze haar buurman Daniel beter te leren kennen, wat volgt is een hete en hitsige zomer. Margot leert zichzelf beter kennen maar of ze de juiste keuzes in haar leven maakt…?

- Verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray
    - Bekijk hier de trailer van Take This Waltz: