Cheerful Weather for the Wedding (BIOS)

Cheerful Weather for the Wedding is gebaseerd op het gelijknamige boek van Julia Strachey. Een film met typisch Britse humor. Heb je een keer zin in iets anders dan een standaard romantische komedie? Dan is deze film een aanrader.

De film speelt zich af op een kille winterdag in de jaren '30. Op de dag van haar bruiloft is Dolly niet meer zo zeker of ze wel met Owen wilt trouwen. Terwijl beneden de familie binnenstroomt, sluit ze zichzelf boven in haar kamer op met een fles rum, om duidelijkheid te krijgen over haar twijfels. Haar gedachten dwalen af naar de zomer die ze met Joseph doorbracht. Beneden in de woonkamer hangt een ongemakkelijke sfeer onder de familie, die niet allemaal even dol op elkaar zijn. Wanneer Joseph het huis binnentreedt breekt er lichtelijk paniek uit bij de moeder van Dolly, bang dat hij is gekomen om Dolly van gedachten te veranderen. De warm getinte flashbacks van Dolly doen je geloven dat ze elk moment het huis uit zal stormen en weg zal vluchten met Joseph, maar daarentegen blijft ze op haar kamer zitten. Vlak voor het vertrek naar de ceremonie is ze gedwongen uit haar kamer te komen en een keuze te maken. Trouwt ze Owen of rent ze weg met Joseph?

Tussen de beelden van de trouwdag en de flashbacks van de zomer is een duidelijk contrast te zien. De warme beelden van de zomer geven je een blij en romantisch gevoel, terwijl de beelden van de bruiloft meer kil en deprimerend overkomen.

De confettibommen waar de dove opa niet mee wakker te krijgen is, wanhopige pogingen van het zusje van Dolly om een man te versieren en de maffe familietrekjes zorgen voor de benodigde hilariteit in de film. Daarnaast blijft het gevoel dat je krijgt bij de film een beetje oppervlakkig. Het is lastig om sympathie te creëren voor Dolly, vanwege haar egoïstische en afstandelijke gedrag. Hetzelfde geldt voor Joseph, die niet bepaald hartelijk overkomt door zijn arrogante houding tegenover de familie van Dolly. De romantiek wordt beperkt en binnen de lijntjes gehouden, waardoor het voelt alsof de film nog een grote romantische eindscène mist. Al met al is het een leuke film om naar te kijken, als je maar in gedachten houdt dat dit geen romantische komedie is.

Ons oordeel:

Hou jij van films met Britse humor?