Sparkle (DVD) RECENSIE

De jonge onzekere en verlegen Sparkle (Jordin Sparks) heeft een droom: ze wil een zangeres worden. Maar voordat ze deze droom kan verwezenlijken, moet ze haar plankenkoorts overwinnen en haar moeder overtuigen van haar zangkunsten. Ondertussen laat ze haar zelfgeschreven liedjes door haar oudere zelfverzekerde zus Sister in nachtclubs zingen. Sister wordt snel populair onder het bezoekend publiek in deze clubs en zij en Sparkle krijgen binnen no-time een manager die het idee krijgt om een meidengroep te beginnen. Sparkle is enthousiast over het idee, maar haar zussen Sister en Dolores moeten nog overtuigd worden. De weg naar succes bevat echter meer valkuilen dan Sparkle voor mogelijk hield. Zullen haar dromen eindelijk werkelijkheid worden?

Het verhaal speelt zich af in de jaren '60 van Detroit en is een remake van de gelijknamige film uit 1976. Het is echter niet opvallend dat de film zich afspeelt in de jaren '60, de sfeer van deze periode ontbreekt er gewoonweg. Met zijn stereotype personages en dito thema’s is het lastig om niet in clichés te vervallen, maar de film doet dat toch. Drugs, huiselijk geweld, verleiding en jaloezie passeren de revue. Gedurende de film leren we de dromen en angsten van de Anderson-zussen kennen. Vragen als: Wat is familie? en Hoeveel betekent dat voor de zussen? komen ook naar voren.

Het acteerwerk van Carmen Ejogo (Sister) en Tika Sumpter (Dolores) is sterker dan dat van Jordin Sparks (Sparkle), wat begrijpelijk is, aangezien het haar speelfilmdebuut is. Pas aan het einde van de film is zij in haar element wanneer ze hetgeen mag doen waar ze goed in is, namelijk zingen! Overigens is de rol van Whitney Houston, als de overbezorgde strenge moeder te klein voor haar acteertalenten. We weten tenslotte allemaal wat zij in haar mars had.

Zou jij deze film graag willen zien? Waarom wel/niet?

Sparkle

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Sparkle is een tijdloos verhaal over familiebanden, de prijs van succes en de kracht van muziek. In haar speelfilmdebuut speelt American Idol sensatie Jordin Sparks Sparkle, een jonge vrouw met grote, bijna onmogelijke dromen. Haar overbezorgde moeder (Whitney Houston) waarschuwt haar voor de valkuilen van de muziekindustrie, maar de knappe en ambitieuze Stix (Derek Luke) moedigt haar aan. Samen met haar zussen vormt Sparkle een succesvol soultrio. Maar naast de roem, krijgen ze ook te maken met jaloezie en verleiding. Sparkle is een meeslepend drama dat tot leven komt dankzij de sterke cast.

- Verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray
    - Bekijk hier de trailer van Sparkle:

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek