Safe Haven (BIOS)

Erin (Julianne Hough) slaat op de vlucht na een ruzie met haar gewelddadige man, Kevin. Ze komt terecht in een klein havendorpje genaamd Southport, North Carolina. Terwijl ze daar een nieuw leven probeert op te bouwen onder de naam Katie, raakt ze bevriend met haar buurvrouw, Jo (Cobie Smulders). Ook ontmoet ze Alex (Josh Duhamel), de eigenaar van de plaatselijke winkel, en zijn kinderen, Lexie en Josh. Alex verloor zijn vrouw aan kanker en zorgt nu alleen voor zijn twee kinderen.
Na wat twijfels en angst weet Jo, Katie over te halen om toch met Alex uit te gaan. Zijn dochter Lexie, accepteert Katie meteen, maar Josh heeft nog wat moeite met Katie. Hij denkt dat zij de rol van zijn moeder probeert over te nemen. Ondertussen is Kevin nog steeds hard op zoek naar Erin. Wanneer Alex een opsporingsbericht tegenkomt met de foto van Katie a.k.a Erin, schrikt hij zich kapot en valt tegen haar uit. Katie wil wegvluchten uit Southport, maar Alex weet haar op het laatste moment nog tegen te houden. Ze vertelt hem dat haar man haar mishandelde en dat hij naar haar op zoek is. Alex belooft haar dat ze veilig is in Southport, maar voor hoe lang…

De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Nicolas Sparks. Een mooi verhaal waarin aangrijpende thema’s, zoals huiselijk geweld en verlies, een grote rol spelen. De zoektocht die naar Erin wordt uitgezet zorgt voor een opbouwende spanning door de hele film. Je wordt geprikkeld en nieuwsgierig gemaakt, doordat er pas halverwege de film duidelijk wordt gemaakt wat er is voorgevallen tussen Erin en haar man.

Bij een Nicholas Sparks film kun je uiteraard ook een flinke portie romantiek verwachten. Zo stelde ook Safe Haven hierin niet teleur. Romantische scènes à la The Notebook doen je wegkwijlen op je stoel. Als je de andere verfilmingen van Nicholas Sparks hebt gezien, zul je merken dat er elementen van de vorige films terug te zien zijn in Safe Haven. Zo zijn verlies en nieuwe liefdes opvallend als terugkerende thema’s.

Een verrassende wending aan het einde zorgt voor een diepere laag in de film, die je in eerste instantie niet opmerkt. Door deze plot twist kijk je op een andere manier terug op het verhaal. Safe Haven is een heerlijke romantische film met spannende elementen. Wederom een goede Nicholas Sparks verfilming!

Ons oordeel:

Ben jij fan van de Nicholas Sparks verfilmingen? Zo ja, welke vind je het beste?